Foreningen Nydansker har i samarbejde med en række virksomheder udgivet ’Højtidskalenderen 2017’. Kalenderen sætter fokus på integrationsinitiativer i 13 danske virksomheder og deres syn på, hvordan arbejdet med integration af flygtninge bidrager til arbejdspladsen.

Ny evaluering viser, at deltagelse i mentorforløb via initiativet PIFT har en positiv indvirkning på sårbare unge kvinders liv. Det giver større selvtillid, tro på egne evner og en bedre hverdag. Mentorerne har også hjulpet målgruppen med afklaring og støtte i forhold til uddannelse og arbejde.

ISS er lykkedes med at tage imod fx flygtninge, unge med udfordringer og mennesker med fysiske og psykiske udfordringer, som de hjælper til at udvikle deres arbejdsidentitet og til sidst få dem i job. Samtidig viser virksomheden, at socialt ansvar og sund økonomisk bundlinje sagtens kan gå hånd i hånd. Det har udløst modtagelsen af årets CSR People Prize i kategorien store virksomheder over 100 medarbejdere.

Over 600 kommunale medarbejdere er blevet efteruddannet til at løfte integrationsopgaven op på et højere niveau. Det viser en opgørelse fra efteruddannelsen Bedreintegration.nu, hvor Foreningen Nydansker bidrager med kurser i interkulturel kommunikation.

Branchekendskab og netværk. Det er nøgleordene i Foreningen Nydanskers erhvervsmentorordning ’Bryd Unges Ledighed NU!’. Ordningen er målrettet udsatte unge, der står uden for arbejdsmarkedet. En ny evaluering af langtidseffekterne på landsplan, foretaget af Als Research, viser imponerende resultater: 62% af de unge, som er kommet i beskæftigelse under mentorforløbet, er fortsat i beskæftigelse minimum et år efter forløbets afslutning.

Seks kommuner landet over er i 2016 blevet en del af Foreningen Nydanskers erhvervsmentorordning ’Hjælp En Flygtning NU!’. Omdrejningspunktet for indsatsen er frivillige lokale erhvervsmentorer, der hjælper ressourcestærke flygtninge et skridt nærmere det danske arbejdsmarked. For den syriske flygtning Mohamad Shadi har det været nøglen til det danske arbejdsmarked.

Foreningen Nydansker har succes med at opdyrke virksomhedssamarbejder til at løfte opgaven med at sikre en vellykket integration af højtuddannede indvandrere og flygtninge. Det seneste skud på stammen er et samarbejde med medicinalvirksomheden Roche A/S om en mentorindsats i regi af Erhvervsmentorkorpset.

De danske virksomheder mangler ingeniører, men nu er der måske en løsning på vej: Flygtninge, der i forvejen har en ingeniøruddannelse, skal ind på det danske arbejdsmarked.

Jyllands-Posten har sat fokus på Foreningen Nydanskers samarbejde med ingeniørforeningen IDA om mentorindsats for flygtninge.

Hent artikel i JP: Fremtidens medarbejder er (måske) fra Syrien

Foreningen Nydansker byder velkommen til vores nye medlemmer:Novo Nordisk og Restaurations Kompagniet. Begge arbejdspladser støtter gennem deres medlemskab visionen om et mangfoldigt arbejdsmarked, hvor alle ressourcer kommer i spil. Læs mere om medlemsfordele her.

Frivillige mentorer i PIFT giver sårbare unge kvinder mulighed for at blive set, hørt og forstået. Og det skaber gode resultater. 69 pct. af de unge, som inden mentorforløbets start var i risiko for depression eller stressbelastning, er efter tre måneder i forløbet med en mentor rykket uden for risikozonen.

Syndicate content