Erhvervsmentorer giver en mere målrettet jobsøgning

Det kan være en fordel for jobcentre at supplere med erhvervsmentorer, når de skal rådgive jobsøgende med meget forskellige baggrunde og uddannelser. Lise og Ravis historie er et eksempel på, at en erhvervsmentor kan hjælpe en jobsøger med en mere detaljeret kompetenceafklaring og en mere målrettet jobsøgning.

Af Kristi Johvik

Lise Rask er uddannet inden for naturvidenskab og underviser i Teknologi, Ernæring, og Sundhed på Professionshøjskolen Metropol. Hun har været med i Foreningen Nydanskers mentorkorps helt fra begyndelsen og været mentor for en del jobsøgende med en naturvidenskabelig baggrund.

”De kom til mig, fordi de ikke rigtig følte, at de havde fået tilstrækkelig målrettet vejledning på deres jobcentre omkring, hvordan de kan bruge deres baggrund her i Danmark,” siger Lise.

I dag er hun mentor for 31-årige Ravi fra Nepal, som har en bachelor i mikrobiologi fra sit hjemland og en mastergrad i miljøledelse fra RUC.

"Jeg ved hvordan laboranter tænker. Det er en unik viden, som mentee ikke kan få fat i nogen andre steder."

Erhvervsmentor Lise fra Professionshøjskolen Metropol

Lises faglige profil betyder, at hun kan hjælpe Ravi med at komme meget tættere på hans drømmejob.

Branchekendskab er afgørende for jobsøgningen

På første møde fik Lise og Ravi snakket om hans muligheder og ønsker. Ravi ville sigte efter job som laborant, og, ud over kendskab til branchens fagsprog og et godt netværk, kunne Lise med sit kendskab til laborantverdenen hjælpe Ravi med at få præciseret hans unikke kompetencer netop i forhold til laborantstillinger.

Inden forløbet med Lise havde Ravi gennemgået et seks ugers jobsøgningskursus ved jobcenteret, hvor han havde fået træning i at skrive CV og ansøgninger. Lise har set mange ansøgninger på sin skole, hvor hun bl.a. fungerer som studiecoach på laborantuddannelsen og hjælper de studerende med at skrive ansøgninger til praktikpladser.

”Ravi havde en meget fin ansøgning, men den var ikke målrettet. Den dækkede alle hans kompetencer og erfaringer, og det var ikke konkret nok.”

Det gik op for Lise, at det kan være svært for jobkonsulenter at hjælpe jobsøgende med de specifikke forhold og behov, der er i forskellige brancher. En erhvervsmentor er genial, fordi de har branchekendskab og kan hjælpe jobsøgende med at målrette deres ansøgninger til en konkret arbejdsplads.

”Jeg ved hvordan laboranter tænker. Det er en unik viden, som mentee ikke kan få fat i nogen andre steder,” siger Lise.

Vigtig adgang til tavs viden

Lise tror ikke, at en jobkonsulent kunne have gjort helt det samme for Ravi. Det er vigtigt, at man kender sproget, der bruges i branchen. Lise nævner ordet ’kreativ’ som et eksempel.

”Mange har en opfattelse af, at det er godt at være kreativ i enhver situation. I laborantverdenen er det ikke godt at være kreativ. Man skal være fantastisk systematisk. Man kunne i stedet skrive, at man er udviklingsorienteret. Det er nuancer i sproget, der gør en forskel. Det tror jeg ikke, at en jobkonsulent kan fange. Man tænker ikke over det, fordi man ikke har været på den anden side af bordet.”

Lise mener, at den slags nuancer i ansøgningen afgør, om man bliver valgt fra eller kommer i den bunke, der bliver kigget nærmere på.

Erhvervsmentor som missing link

Erhvervsmentorer kan hjælpe jobsøgende med specifikke uddannelsesbaggrunde til at komme videre med deres jobsøgning, og kan være et godt supplement til generelle jobsøgningskurser ved jobcentrene.

"Det er nuancer i sproget, der gør en forskel. Det tror jeg ikke, at en jobkonsulent kan fange. Man tænker ikke over det, fordi man ikke har været på den anden side af bordet."

Erhvervsmentor Lise Rask

Som erhvervsmentor for Ravi kan Lise hjælpe ham med noget særligt, fordi hun har prøvet at arbejde i den verden, som Ravi ønsker en karriere inden for.

”Jeg tror, at Ravi er meget tættere på at få sit drømmejob nu, og netop fordi han gerne vil forfølge laborantkarrieren, matcher vi perfekt som mentor og mentee. Hans ansøgninger er allerede blevet meget bedre, og jeg vil kunne lave samtaletræning med ham, når han en dag skal til jobsamtale.”

Efter interviewet blev foretaget, har Ravi fået job på DTU, hvor han skal arbejde med mikrobiologi og miljø – en ren drømmesituation!