Erhvervsledere hjælper unge jobsøgende nydanskere videre

Et nyt mentorprojekt er netop skudt i gang. I samarbejde med Københavns Kommune har Foreningen Nydansker etableret mentorrelationer mellem 20 unge jobsøgere med udenlandsk baggrund og erhvervsledere i København. Gennem de næste 5-6 måneder vil mentorerne arbejde sammen med deres mentee på at klarlægge de unges drømme og muligheder, samt hvad der skal til for at nå drømmejobbet.

Opstartsarrangement i mentorprojektet "Nye Veje til Arbejdsmarkedet" fredag den 2. marts 2012

Mentorordninger udbredes

Ved et opstartsarrangement på Københavns Rådhus fredag den 2. marts mødte de unge deres mentorer for første gang. Direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Morten Binder, bød velkommen. Han fortalte bl.a. om, hvordan mentorordninger bliver mere og mere udbredte i Canada, da man har fundet ud af, at frivillige mentorer kan noget helt særligt, som jobkonsulenter og andre myndighedspersoner ikke kan.

En mentorrelation er uformel og ligeværdig, men samtidig er der fokus på mentee og dennes ønsker og ambitioner. Mentor har en masse viden og netværk, som mentee ikke har, men først og fremmest fungerer mentor som kilde til inspiration og motivation. Alene det, at en travl erhvervsperson afsætter tid til at mødes med mentee og arbejde med hans eller hendes jobsøgning, giver et boost i motivationen for at søge arbejde.

Morten Binder deltager desuden selv i projektet og er blevet mentor for en ung kvinde, der søger job inden for offentlig administration.

Direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Morten Binder, og hans mentee

Forud for opstartsarrangementet den 2. marts havde de unge deltagere været på virksomhedsbesøg hos Tryg, Microsoft, Haldor Topsøe og Nykredit. Her hørte de om virksomhederne og deres medarbejdere, men der var også oplæg fra nydanske erhvervsledere og oplæg fra Jobindex om bl.a. brugen af netværk i jobsøgningen. Når deltagerne i løbet af ugen fik at vide, hvem deres mentorer var, var overraskelsen - og nervøsiteten – at spore. En salgschef? En afdelingsdirektør? En HR-chef? Da mentees og mentorer mødtes 2. marts forsvandt nervøsiteten dog hurtigt, og snakken giv livligt.

Mentor og mentee i MetroExpress

En af mentorerne er Pia Jønsson, ejer af kommunikationsvirksomheden Metafor. Hendes mentee, Justyna, er født i Polen og har været i Danmark i tre år, hvor hun bl.a. har uddannet sig som multimediedesigner. Hun har søgt job i syv måneder, men uden held. Nu glæder hun sig til at få nye idéer til jobsøgningen i samarbejde med Pia. Den 13. marts skrev MetroExpress en artikel om Pia og Justyna i forbindelse med opstarten af projektet. Læs hele artiklen her.

Justyna og Pia. Foto af Kristian Gjurhuus, Metro Express

Læs mere om projektet her.