Værter hjælper nye københavnere ind på arbejdsmarkedet

Jobjunglen kan være dyb og forvirrende for de fleste, men den rette sti kan være endnu sværere at finde som nyankommen. Københavns Værtsprogram giver nye københavnere en mentor, der kan guide og hjælpe. Borgmester Anna Mee Allerslev er en af dem.

’Københavns Værtsprogram’ matcher nyankomne udlændinge, der leder efter arbejde med frivillige værter, der vil hjælpe med at få hul igennem til arbejdsmarkedet. Beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev, som selv er vært, er glad for ordningen, der gør det lettere for de nyankomne at finde fodfæste på det danske arbejdsmarked. Derfor har Københavns Kommune netop vedtaget at forlænge programmet til og med 2013.

Hvad skal København med et værtsprogram, og hvorfor udvides det? Anna Mee Allerslev, beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune fortæller om indsatsen på TV2 Lorry

De nyankomnes behov er vidt forskellige, men værterne kan for eksempel hjælpe med at finde ud af reglerne for løntilskudsjob, hvor man kan få danskundervisning eller give konkret hjælp til at skrive en ansøgning tilpasset det danske arbejdsmarked.

"Selvom vi andre synes, det er helt enkelt for eksempel at skrive en ansøgning eller ringe til kommunen, så er det jo meget besværligt for udlændinge, især hvis man ikke kan dansk. Man kan jo google alting i dag eller skrive en mail og spørge. Det tager os fem minutter, og det ville tage en ny københavner rigtig mange timer," siger borgmesteren blandt andet om rollen som vært.

Du kan høre mere om værtsprogrammet og om Anna Mee Allerslevs egne erfaringer som vært i interviewet med TV2 Lorry.

Læs mere om Erhvervsmentorkorpset og dine muligheder for selv at bidrage her.