International erfaringsudveksling

Det internationale netværk ’Intercultural Cities’ har gæstet København til konference om mangfoldighed.  For deltagerne var der masser af inspiration at hente med hjem fra Foreningen Nydansker, DSB og Københavns Erhvervsservice.

Netværket ’Intercultural Cities’ (ICC) består af borgmestre, politikere og embedsmænd fra en lang række europæiske byer. Netværkets formål er at fremme byernes interkulturelle kompetencer og anvende byernes mangfoldighed som en ressource til at stimulere vækst og involvering af minoritets- og civilsamfund.

På deres rundfart i København var en gruppe af deltagerne på besøg hos Foreningen Nydansker for at høre om organisationens arbejde med vækst og mangfoldighed. På dagsordenen var mangfoldighedsprojekterne M+ og Innovækst, der hjælper virksomheder med at arbejde mere strategisk med mangfoldighedsledelse.

Fokus i oplæg og diskussion blev lynhurtigt rettet mod, hvordan private virksomheder gennem målrettet arbejde med mangfoldighedsledelse kan skabe trivsel, vækst og innovation. To af de deltagende virksomheder i projektet M+, DSB og Københavns Erhvervsservice, fortalte om deres konkrete indsatser på mangfoldighedsområdet, og det gjorde indtryk på de udenlandske deltagere. Det var de færreste, der havde kendskab til lige så målrettede indsatser, og de var især begejstrede for den måde, virksomhederne kobler deres mangfoldighedsindsats direkte til deres forretning.

Human Shojaee, seniorkonsulent hos Foreningen Nydansker og Jean Luc Kouassi-Zessia, virksomhedsrådgiver hos Københavns Erhvervsservice, leverede indspark om aktuelle mangfoldighedsindsatser i DK.