Mangfoldighedspriser til Arriva og Region Midtjylland

To af Foreningen Nydanskers medlemsvirksomheder er løbet med årets priser for at sikre mangfoldighed blandt medarbejderne. Prisuddelingen er en fin anerkendelse, men den største gevinst er, at arbejdet med at skabe en inkluderende virksomhedskultur fører til ekstra værdi for virksomhederne.

Region Midtjylland, der med 30.000 medarbejdere er en af landets største arbejdspladser, har vundet årets MIA-pris (Mangfoldighed I Arbejdslivet) i kategorien for store offentlige virksomheder.

I Region Midtjylland har man gennem flere år arbejdet med at gøre mangfoldighedsbegrebet til en konkret del af hverdagen. Blandt andet har man gjort meget for at udbrede en mangfoldighedspolitik i hele organisationen, der skal sikre, at medarbejdere ikke bliver fravalgt, fordi de eksempelvis har indvandrerbaggrund, handicaps, et bestemt køn eller er oppe i årene.

Tværtimod sigter Region Midtjylland efter at få en mangfoldig medarbejdersammensætning, da det opleves som en gevinst for arbejdspladsen, der også kan aflæses på bundlinjen.

”Tag for eksempel en sygehusafdeling. Hvis der kommer en patient ind med iransk baggrund, så skal man have fat i tolk. Men hvis man allerede har medarbejdere på afdelingen, der kan sproget og kender kulturforskellene, så sparer vi for det første tolken, og for det andet yder vi en bedre service,” har Anders Kristensen, der er mangfoldighedskonsulent ved Region Midtjylland, forklaret til Viborg Stifts Folkeblad.

Han indrømmer gerne, at arbejdet med at indføre mere mangfoldighed i medarbejderstaben mest af alt startede som et ”det-er-synd-for-de-her-mennesker,-og-derfor-bør-vi-hjælpe-dem” projekt.

”Men det spændende er, at den mentalitet er skiftet. Man har indset, at det faktisk tilfører ekstra værdi til virksomheden. Alle vores erfaringer viser, at jo mere forskellighed, man har i medarbejderstaben, jo flere idéer opstår der. Man har flere talenter at trække på,” udtaler Anders Kristensen.

At en mangfoldig medarbejdersammensætning opleves som en gevinst for arbejdspladsen, nikker de bekræftende til hos Arriva Danmark, der har vundet prisen i kategorien for store private virksomheder.

”Mangfoldighed spiller en helt central rolle for virksomhedskulturen i Arriva – og har afgørende indflydelse på de positive resultater, vi er i stand til at skabe,” siger administrerende direktør Thomas Øster fra Arriva Danmark.

Arriva har arbejdet med mangfoldighed i mange år og har et væld af etniske grupper repræsenteret hos de godt 4.500 medarbejdere. Arriva har iværksat en række mangfoldighedsinitiativer, blandt andet udformning af en mangfoldighedspolitik, kampagner og undervisning af alle ledere i mangfoldighedsledelse.

Blandt de glade vindere af årets MIA-priser er medlemmerne af Foreningen Nydansker, Arriva og Region Midtjylland.