Microsoft gør en forskel med frivilligt arbejde

Hos Microsoft har medarbejderne mulighed for at lave frivilligt, socialt arbejde i arbejdstiden. Mange medarbejdere engagerer sig og er stolte af at kunne være med til at gøre en forskel med deres kompetencer.

Microsofts globale employee volunteering program giver medarbejdere over hele verden mulighed for at bruge tre arbejdsdage om året på frivilligt, socialt eller velgørende arbejde. I Danmark samarbejder Microsoft fx med Red Barnet, Ældremobilisering og Foreningen Nydansker om forskellige projekter. Medarbejderne kan vælge imellem forskellige ”pakker” med frivillige projekter, men de kan også bruge tre dage på noget, som de selv har fundet frem til.

”Det er ikke et krav, at man skal bruge tre dage om året. Medarbejderne kan fx også vælge at deltage i Red Barnets landsindsamling, og så møde 2-3 timer senere dagen efter. Der er mange forskellige måder at gøre det på,” forklarer Anne Kjær, Government Affairs Consultant hos Microsoft Danmark.

”Vi har vores employee volunteering program af primært to årsager. For det første er det med til at understøtte vores CSR aktiviteter. Det vil sige, at CSR ikke bare er noget, vi siger, at vi gør, men noget vi udlever på alle niveauer i virksomheden. Og for det andet er det med til at gøre medarbejderne stolte."

Microsoft har blandt andet samarbejdet med Foreningen Nydansker i mange år, og i foråret blev organisationen en del af Erhvervsmentorprogrammet i Foreningen Nydansker, hvor man kan stille sig til rådighed som frivillig erhvervsmentor. ”Erhvervsmentorprogrammet har haft stor interesse blandt medarbejderne, og der er mange, som har tilmeldt sig programmet,” fortæller Anne Kjær.

I Danmark samarbejder Microsoft med en række organisationer, der gør en forskel for det danske samfund. Læs mere om partnerskaberne her.

En af de frivillige erhvervsmentorer er Henrik Kraght, Microsofts Divisionsdirektør med markedsansvar for 12 lande i Europa. Han har oplevet, at nydanskere, som kommer til Danmark med gode uddannelser og en masse at byde på, af en eller anden årsag ikke rigtig kommer i gang i det danske system.

"Det fik mig til at reagere og tænke: "Kunne jeg gøre en forskel her?". Den udfordring kunne jeg bare ikke lade ligge. Her kunne jeg godt tænke mig at være med til at gøre en forskel," fortæller Henrik Kraght.

Henrik har været i Microsoft i 16 år og har været med til at udvikle ledelseskulturen i Microsoft og skabe rammerne for volontørarbejdet i virksomheden.

"Det er fornuftigt, at vi som virksomhed giver medarbejderne rum til at involvere sig i de her lidt skæve ting i forhold til vores professionelle fokus," siger Henrik. ”Et mentorforløb med en nydansker er også med til at give mulighed for at forstå og lære fra en anden kultur - og få en anden vinkling på tingene. Det udvider min horisont, også i forhold til rekruttering af nye medarbejdere i Microsoft,” forklarer Henrik Kraght og påpeger, at virksomheder generelt skal være bedre til at være opmærksomme på de mere skæve kompetenceområder og have blik for dem, der har noget andet at byde på.

"Vi skal hele tiden hive fat i os selv og sige, at vi ønsker ’diversity’ - ikke bare som et buzzword, men også som noget vi gør. For jeg kan se, at når vi har de her sammensatte grupper i Danmark, Portugal, Finland, Italien og så videre, så kommer der noget nyt og godt ud af det, og det er vigtigt i en verden i forandring."

Af Kristi Johvik