Velkommen til nye medlemmer

Nye virksomheder har valgt at bakke op om mangfoldighedsindsatsen på det danske arbejdsmarked ved at melde sig ind i Foreningen Nydansker. Vi har spurgt en af dem, nemlig Banedanmark, hvorfor de har valgt at blive medlem.

”Vi ønsker at have en mangfoldig arbejdsplads, hvor forskellige mennesker sammen skaber de bedste resultater. Med vores medlemskab får vi mulighed for at nå ud til en bredere målgruppe og gøre opmærksom på de mange udfordrende og forskelligartede opgaver, man er en del af som medarbejder i Banedanmark,” siger HR-direktør Charlotte Smidt.

Banedanmark ser mangfoldighed blandt medarbejdere som en styrke, der giver gode og mere mangfoldige resultater. Det skyldes, ifølge Charlotte Smidt, at medarbejdere med forskellig baggrund, evner og uddannelser er med til at sikre en løbende udvikling af virksomheden.

”Vi ønsker at understøtte mangfoldigheden og udnytte den enkeltes potentiale. Derved er vi også med til at sikre en attraktiv jernbane i Danmark - nu og i fremtiden,” fortæller Charlotte Smidt.

Som et eksempel på, hvordan Banedanmark arbejder med mangfoldighed i praksis, nævner Charlotte Smidt Banedanmarks Signalprogram, hvor flere end 15 nationaliteter arbejder sammen om et nyt signalprogram.

”Kulturelle og sproglige misforståelser er uundgåelige, men vi arbejder aktivt med at håndtere dem bedst muligt.  Arbejdssproget for alle i Signalprogrammet er fx engelsk, også selvom der er flest danskere. Og derudover er der stor respekt for hinandens forskellighed og kulturelle baggrund”, fortæller Charlotte.

”Alle har en helt enorm vilje til at få det gode samarbejde til at lykkes. Det er vi rigtig stolte af,” slutter hun.