Fra projekt til kommunal forankring

”Det er intet mindre end imponerende,” slog social- og integrationsminister Karen Hækkerup fast, da hun lige inden årsskiftet deltog i en fælles event i Nordsjælland. Det imponerende er mentorprojektet ’Dygtige Unge’, som er søsat af Foreningen Nydansker og Nordsjælland Håndbold.

”Jeg var lige blevet minister, og det var en af de første ting, der blev lagt på mit skrivebord, og jeg blev meget imponeret. Jeg har fulgt det nøje siden,” sagde ministeren og fortsatte:

”Projektet er jo startet med støtte fra satspuljen.  Vi er med til at sætte mange projekter i gang, men det her er første gang, at jeg som minister er blevet inviteret ud for at overdrage et projekt til kommunerne.”

Troen på projektets bæredygtighed blev understreget af borgmestrene fra Hillerød, Gribskov og Helsingør Kommuner, der var samlet for at skrive under på en aftale, hvor de forpligter sig til fortsat at støtte mentorprojektet Dygtige Unge.

Social- og integrationsministeren var med, da borgmestrene fra Hillerød, Gribskov og Helsingør Kommuner underskrev aftale om videreførsel af projektet 'Dygtige Unge'.

Projektets formål er at få unge med få ressourcer aktiveret i job, uddannelse, elevpladser eller lignende gennem en frivillig mentorordning med områdets erhvervsdrivende.

Initiativet har allerede hjulpet en lang række unge videre i livet. I alt har 60 unge fået kontakt til en mentor i en virksomhed, som har puffet dem i den rigtige retning – uanset om det er job, læreplads, uddannelse eller praktik, der er behov for. 71 procent af de unge, der har deltaget i mentorordningen, har haft en oplevelse, der førte dem videre i deres udvikling.

Visionerne rækker vidt

På nuværende tidspunkt er der 82 frivillige erhvervsmentorer involveret i Dygtige Unge, men visionerne rækker en del videre.

”Vi går efter at samle 500 erhvervsledere de næste par år, der kan hjælpe unge på vej,” lyder det fra projektleder Poul-Erik Høyer.

Et budskab, der vækker positiv genklang i ministerens ører:

”At vi har frivillige kræfter, der, uden at få løn for det, ønsker at bidrage til, at andre mennesker kan få en ekstra chance i tilværelsen, det er i sig selv guld værd. Men at det her bliver organiseret og sat på skinner, så projektet i dag kan overdrages, det er intet mindre end imponerende,” sagde minister Karen Hækkerup og fortsatte:

”At Hillerød, Helsingør og Gribskov har sagt, at det her projekt tror vi på, at det er bæredygtigt, og at visionerne udvides, så endnu flere mentorer kan komme med, og så endnu flere kan få hjælp, og at der er skabt noget, som fungerer, og som er bæredygtigt, det er altså rigtig flot.”

Står det til ministeren skal de positive erfaringer gerne rodfæste sig andre steder i landet.

”Der er masser af unge mennesker i vores samfund, der har brug for en ekstra støttende hånd, og derfor er det så flot, det I har gjort. Og jeg vil gøre, hvad jeg kan for at få andre til at få øjnene op for det, så vi kan få det bredt ud over resten af landet,” understregede Karen Hækkerup.

Den underskrevne aftale betyder, at de tre nordsjællandske kommuner forpligter sig til at støtte op om projektet i minimum de næste tre år.