Nemt og fleksibelt at gøre en forskel

Konsulentvirksomheden Implement Consulting Group er seneste skud på stammen af virksomheder, der involverer sig i Foreningen Nydanskers Erhvervsmentorkorps. Enkelthed, fleksibilitet og muligheden for at gøre en konkret forskel er afgørende for engagementet.

I Foreningen Nydanskers Erhvervsmentorkorps arbejder mentorer på frivillig basis med at støtte nydanskere i deres personlige og professionelle udvikling i Danmark.

Erhvervsmentorerne bliver matchet med mange forskellige mentees. Eksempelvis højtuddannede indvandrere, der for nyligt er ankommet til Danmark, medfølgende ægtefæller til udenlandske medarbejdere, udsatte unge eller nydanske iværksættere.

I Erhvervsmentorkorpset er der en konkret person, man kan gøre en forskel for

Mette Skøt, partner i Implement Consulting Group

Mulighed for at gøre en forskel

Drivkraften for de fleste mentorer er muligheden for at gøre en forskel. Det var også tilfældet for Mette Skøt, partner i Implement Consulting Group, da hun hørte om Erhvervsmentorkorpset.

”Jeg har længe haft en drøm om at gøre noget for de folk, der kommer til landet. Jeg kører en del taxa og møder læger og ingeniører, der er chauffører, og som ikke kan få bragt deres kompetencer i spil. Det kan jeg næsten ikke holde ud,” fortæller hun og fortsætter:

”Mange krymper tæer over, at det skal være så svært at få bragt sin uddannelse i spil, når vi samtidig taler om behovet for at tiltrække talenter globalt set. I Erhvervsmentorkorpset er der en konkret person, man kan gøre en forskel for. Det gør indsatsen, man leverer, meget synlig, og det er selvfølgelig motiverende.”

At motivationen er til stede, hersker der ingen tvivl om: 20 medarbejdere fra Implement Consulting Group har allerede meldt sig til Erhvervsmentorkorpset.

Enkelt og fleksibelt

Ordningen er fleksibel og enkel i sin form, hvilket er med til at gøre den attraktiv for mange medarbejdere.

”Vi har en CSR-gruppe på arbejdspladsen, der finder projekter, som medarbejdere kan byde ind på. Flere af vores medarbejdere laver allerede frivilligt arbejde, men vi har ledt efter en mere fleksibel ordning, hvor man fx ikke skal møde op på et bestemt tidspunkt. Det giver Erhvervsmentorkorpset mulighed for,” forklarer Mette Skøt.

”Og her er noget, hvor vi kan bruge de kompetencer, vi har i forvejen. Vi er et firma, der netop lever af relationer.  Vi arbejder i forvejen med at rykke mennesker, så det her rammer lige ind i den tankegang,”  siger hun med begejstring i stemmen.

En fælles mission

De involverede medarbejdere forventer først og fremmest at få noget ud af engagementet på det personlige plan, men på arbejdspladsen er man opmærksom på, at der også kan være andre sidegevinster.

”Det giver en særlig energi, at vi er flere, der er engagerede i det. Det kan bidrage til en fællesskabsånd og skabe et stærkere tilhørsforhold til arbejdspladsen. At vi giver plads til at arbejde med CSR på en individuel facon, tror jeg også er med til at skabe øget medarbejdertilfredshed,” siger Mette Skøt og peger på flere mulige gevinster ved at være involveret i Erhvervsmentorkorpset.

”Det er selvfølgelig også en mulighed for at møde en potentiel ny kollega, ligesom det er muligt at netværke med andre virksomheder, der er involveret i Erhvervsmentorkorpset.”

Erhvervsmentorkorpset består i øjeblikket af cirka 300 ledere og medarbejdere fra en lang række virksomheder.

Er du eller din arbejdsplads interesseret i at blive en del af Erhvervsmentorkorpset, så kontakt Trine Lundgård på telefon 22 76 86 78.

Nogle af de første erhvervsmentorer, der har meldt sig under fanerne, fra Implement Consulting Group er Anja Skau, Mette Skøt og Christian Romer.