Funktionel 'Højtidskalender' med stærk signalværdi

Er du stolt af mangfoldigheden på din arbejdsplads? Vil du styrke det positive udbytte, som kulturelle forskelle giver? Så bliv sponsor på Højtidskalenderen 2014. Dermed får du både et funktionelt værktøj, som kan bidrage til bedre opgaveløsning, større tilfredshed på din arbejdsplads, og du synliggør effektivt virksomhedens sociale engagement. Aktuelt har Højtidskalender-app'en mere end 40.000 brugere.

Højtidskalenderen viser kristne, jødiske, muslimske, buddhistiske og hinduistiske højtider samt en række internationale mærkedage. Kalenderen bliver udgivet som en trykt kalender med en tilhørende applikation til smartphones, og som noget helt nyt kan man i 2014 hente alle højtider ind i Outlook. Til sammen udgør de tre medier et funktionelt værktøj for ledere og medarbejdere på arbejdspladser, der har en mangfoldig medarbejderstab eller betjener kunder med mange forskellige baggrunde.

Den trykte kalender viser et overblik over alle måneders højtider, mens man i app’en finder mere detaljerede beskrivelser af højtiderne, deres betydning og hvordan de markeres. Der er integreret push-beskeder, der minder om dagens højtider, som gør app’en meget anvendelig for brugerne i det daglige. Kalenderen er et naturligt udgangspunkt for dialog og kan fx benyttes ved vagtplanlægning, som undervisningsmateriale eller som firmagave.

App'en Højtidskalender er allerede downloadet mere end 40.000 gange.

Et funktionelt redskab og et stærkt signal

Et sponsorat af Højtidskalenderen sender et klart signal til omverdenen om, at mangfoldighed er værdsat og værdifuld i jeres virksomhed  og bidrager til at styrke inklusion og forståelse på de danske arbejdspladser. I den trykte kalender er der afsat plads til, at hver sponsorvirksomhed kan synliggøre egne holdninger til og tiltag på mangfoldighedsområdet.

Vi forventer i 2014 at trykke minimum 5.000 fysiske kalendere, som kommer i anvendelse på offentlige og private arbejdspladser samt uddannelsesinstitutioner rundt omkring i landet. App’en er gratis at downloade og har derfor ubegrænset tilgængelighed. Alene sidste år blev den downloadet mere end 25.000 gange. Den fornyes hvert år ved en opdatering, hvilket sikrer fastholdelse af nuværende brugere. Den findes både på dansk og engelsk og henvender sig dermed også til brugere uden for Danmarks grænser.

Et nøgleværktøj hos McDonald’s

For medarbejdere og ledere hos McDonald’s, som har sponseret Højtidskalenderen seks år i træk, fungerer kalenderen både som konkret værktøj i forhold til vagtplanlægning men i høj grad også til at signalere respekt over for mangfoldigheden blandt medarbejderne.

”Højtidskalenderen et nøgleværktøj til at vise vores medarbejdere, at vi respekterer dem, deres kultur, og at vi tager deres højtider lige så seriøst som vores egne. Den er med til at bygge broer i de kultursammensætninger vi har. Kalenderen er også med til at skabe en dialog med medarbejderen omkring, hvem de er. Fx siger vigtigheden af afholdelsen af disse begivenheder meget om, hvorvidt de fx dyrker deres religion og fejrer specielle dage med familien. Den er med til at skabe plads i en trang hverdag,” fortæller Annika Borbye, restaurantchef hos McDonald’s.

Særudgave målrettet sundhedsvæsenet

Region Midt har ligesom McDonald’s haft stor gavn af den aktive anvendelse af Højtidskalenderen på sygehuse. Læs hvordan kalenderen tidligere er bragt i spil hos Region Midtjylland.  Det har ført til udviklingen af en særudgave af Højtidskalenderen, som er målrettet personalet på sygehuse, laboratorier, alarmcentraler mv. i hele landet. I 2014 planlægger vi at udgive denne Højtidskalender for sundhedsvæsenet i samarbejde med regioner samt organisationer og virksomheder på sundhedsområdet.

Læs mere om Højtidskalenderen her

Læs også hvordan kalenderen er bragt konkret i spil hos Tryg

Vil du vide mere, så kontakt Sofie Havn Poulsen på telefon 26 17 06 25.