Konkurrence: Danmarks bedste eksportmatch

Fortæl jeres succeshistorie om, hvordan et internationalt talent har gjort en forskel for eksporten i en lille eller mellemstor virksomhed. Deltag i konkurrence og vind præmier, som giver jer mere viden, mere omtale og et større netværk.

Konkurrencen er fra den 20. september til den 20. oktober 2013.

Vind professionel rådgivning, markedsføring og netværksmiddag

Den 19. november bliver tre vinderpar kåret (hvert par består af et international talent og en virksomhed), der alle vinder:

• Professionel eksport- og forretningsrådgivning v. Vilsgaard Advokater og Beirholm Revision
  • En præsentationsvideo, som vises på konferencen "More international Export Talents" d. 19. november 2013 og på Etnisk Erhvervsfremmes hjemmeside
  • En lækker netværksmiddag efter konferencen med alle vinderne og repræsentanter for Etnisk Erhvervsfremme og Eksportrådet på den indiske restaurant, Verandah, en del af Claus Meyers The Standard
  • Pressemeddelelse og markedsføring af jeres gode historie på både Etnisk Erhvervsfremmes og Eksportrådets hjemmesider

NB: Præsentationsvideoerne optages i tidsrummet den 29. oktober - 12. november

SMV'er og internationale talenter kan deltage

For at deltage skal I være to repræsentanter:

• En repræsentant fra en lille eller mellemstor virksomhed, der har fået gang i eksporten med hjælp fra en medarbejder eller en konsulent, der har en international baggrund.

Og

• Det talent med international baggrund, der har gjort en positiv forskel for eksporten i en lille eller mellemstor virksomhed med sin internationale viden om markeder, sprog, kultur og eksport. Eksempelvis som ansat eller freelance konsulent.

Send os jeres eksporthistorie

Det eneste, I skal gøre, er at fortælle jeres gode historie og overbevise juryen om, at I skal være et af de tre vinderpar. Fortæl, hvordan virksomheden har startet eller øget eksporten med hjælp fra det internationale talent ved brug af international viden.

Juryen, der kårer de tre vinderpar, består af:

• Bo Mønsted, fuldmægtig i Eksportrådet
  • Torben Møller-Hansen, adm.direktør i Foreningen Nydansker
  • Virginie Morlet, konsulent i International Talent Lab (Københavns Erhvervsservice) og
  • Mette Boel, centerleder i Etnisk Erhvervsfremme.

Baggrund for konkurrencen

I Danmark er der mange små og mellemstore virksomheder, der sælger produkter, som også er oplagte at eksportere. Samtidig er der også mange nydanskere, som besidder en unik viden om deres hjemland, taler et andet sprog, forstår en anden kultur og har en viden om eksport. Dem kalder vi internationale talenter, fordi de med deres internationale viden kan være med til at bygge bro og åbne døre til nye vækstmarkeder for de små og mellemstore virksomheder.

Med konkurrencen "Danmarks Bedste Eksportmatch" ønsker vi at sætte fokus på den gode historie og dermed gøre både virksomheder og internationale talenter opmærksomme på den mulighed, der ligger for begge parter.

Vi leder derfor efter internationale talenter og små og mellemstore virksomheder, der kan fortælle den gode historie om, hvordan et internationalt talent har skabt vækst og eksport med sin internationale viden omkring sprog, markeder, forretningskultur og eksport. I kan tilmelde jer konkurrencen og fortælle jeres historie fra den 20. september indtil den 20. oktober.

Tilmeld jer her

Inden I tilmelder jer, skal I huske at udfylde et skema med jeres historie, som skal vedhæftes tilmeldingen. Download skemaet her, udfyld det og tilmeld jer konkurrencen: Konkurrenceskema på dansk eller konkurrenceskema på engelsk.

Se mere om konkurrencen her på Etnisk Erhvervsfremmes hjemmeside

Husk at tilmelde jer senest den 20. oktober 2013.

I har også mulighed for at deltage i eksportkonferencen 'More International Export Talents', som bliver afviklet tirsdag den 19. november 2013 kl. 9.00-15.30.