Jobindex kåret som årets arbejdsplads

Et af Foreningen Nydanskers medlemmer, Jobindex, har vundet Integrationsprisen for ’Årets arbejdsplads’. Det skyldes, at Jobindex arbejder målrettet med at sikre job til nydanskere blandt andet via jobdatabasen eksportjob.dk, der forbinder højtuddannede nydanskere med eksportvirksomheder.

Strategien bag eksportjob.dk er at ændre virksomheders opfattelse af nydanskere, så de ser nydanskere som ressourcestærke medarbejdere, der med deres specialviden om sprog og kultur kan bidrage til virksomheders eksport.

”Jobindex er et forbilledligt eksempel på, hvordan en virksomhed kan medvirke til integrationen via en strategisk og nytænkende udvikling af sin kerneforretning, og Jobindex forener således vækst med integration til begge parters fordel,” lød det fra social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen i begrundelsen for kåringen.

En platform for eksportvirksomheder

Eksportjob.dk bygger bro mellem virksomheder og højtuddannede nydanskere og andre med specialviden om lande, kultur og sprog for at styrke eksporten, skabe vækst og få flere i arbejde. På eksportjob.dk kan man søge blandt cirka 50 forskellige eksportjob, og virksomhederne kan søge blandt 1300 nydanskere, der har indtastet deres CV på Jobindex.

Jobindex forbinder på den måde virksomheder og nydanskere, og gør det nemmere for virksomheder at finde relevante kandidater til eksportjob og for kandidater med specialviden at finde frem til eksportjobbene.

”Det er skønt at se en virksomhed, som arbejder for at ændre andre virksomheders opfattelse af nydanskere. På den måde kommer flere arbejdspladser til at se nydanskere som ressourcestærke medarbejdere, der med deres viden om sprog og kultur kan bidrage til virksomheders eksport. Jobindex er derfor et forbilledligt eksempel på, hvordan en virksomhed kan sprede tankegangen om at forene integration og vækst - til fordel for både arbejdsgiver og arbejdstager,” udtalte Annette Vilhelmsen i forbindelse med prisoverrækkelsen.

Glade medarbejdere fra Jobindex modtager integrationsprisen 2013 som årets arbejdsplads med direktør Kaare Danielsen i spidsen (yderst til højre).

Arbejdet med at bygge bro fortsætter

Det var med god grund stolte og glade medarbejdere, der fik overrakt prisen. Projektleder for eksportjob.dk hos Jobindex, Gitte Tofte, var en af modtagerne og udtaler:

”Det er naturligvis fantastisk at vinde Integrationsprisen, men det forpligter også. Vi vil fortsætte med at styrke den bro, vi har bygget mellem nydanskere og virksomheder - og gøre vores bedste for at vejlede, inspirere og sprede budskabet.”

Jobindex’ direktør, Kaare Danielsen, benyttede samtidig lejligheden til at understrege, at det nu i høj grad er op til virksomhederne at udnytte den platform, der er skabt.

”Vi er glade for at blive hædret med prisen for eksportjob.dk og for vores 10-årige samarbejde med Foreningen Nydansker. Vi har skabt en platform for virksomhederne. Nu er det op til dem at udnytte det store potentiale, der findes blandt nydanskere,” udtaler Kaare Danielsen.

Jobindex har i mere end 10 år samarbejdet med Foreningen Nydansker om en række forskellige projekter til at fremme integrationen

Læs mere på www.eksportjob.dk