Det lader til at du bruger en ældre version af Internet Explorer. Foreningen Nydanskers hjemmeside kan derfor ikke vises optimalt. For at se hjemmesiden anbefaler vi at du opgradere din Internet Explorer.
Klik her for at gå til Microsoft's hjemmeside og hent den nyeste Internet Explorer

Vi beklager ulejligheden.

Med venlig hilsen, Foreningen Nydansker

Nye redskaber til tiltrækning af udenlandske talenter

Talent Attraction Denmark arbejder for at synliggøre Danmark som en attraktiv karrieredestination for internationale talenter. Det sker gennem gratis markedsføringsmateriale og målrettede rekrutteringskampagner, som understøtter de mange danske virksomheder, der ønsker at tiltrække udenlandske eksperter.

”Talent Attraction Denmark ser samlet på de danske udfordringer med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og søger at styrke danske virksomheders position i den internationale konkurrence om talenterne. Især små og mellemstore virksomheder med behov for højtspecialiseret arbejdskraft mangler kapacitet til selv at iværksætte rekrutteringsfremstød. Det gør vi lettere for dem,” fortæller Merete Sandager, Branding Project Manager i Copenhagen Capacity, som er en af partnerne bag Talent Attraction Denmark.

Værktøjskasse der markedsfører Danmark
Et af de konkrete initiativer under Talent Attraction Denmark er en såkaldt ”toolbox” med gratis markedsføringsmateriale på engelsk, der brander Danmark som bopæl og karrieredestination, og som virksomheder frit kan anvende i deres egne rekrutteringsindsatser.

”Virksomhederne er rigtig gode til at brande konkrete stillinger og virksomheden som arbejdsplads, men hvis udenlandske talenter skal forfølge karrieremuligheder her i landet, skal de også overbevises om, at Danmark er et fornuftigt sted at bo for hele familien,” fortæller Merete Sandager om baggrunden for toolbox’en. 

Siden oktober sidste år har du således på hjemmesiden www.talentattractiondenmark.dk kunnet finde videoer, grafikker, artikler og fotos, som belyser alt fra købekraften i Danmark over kernesektorer til dansk kultur og fritidsliv. Materialet sætter ord og billeder på tilværelsen som expat i Danmark og supplerer dermed virksomhedens egne udsagn, når internationale kandidater skal forestille sig en fremtid her i landet.

Grafikker som denne, der viser købekraften i København i forhold til andre storbyer, kan bidrage til at belyse hvilken tilværelse internationale talenter kan forvente, hvis de vælger at komme til Danmark for at arbejde. 

”Vi har udviklet materialet med udgangspunkt i, hvilke bekymringer expats ofte har i forhold til at flytte til Danmark – eksempelvis ’kan min partner finde arbejde? Kan vi opbygge et socialt netværk? Er der andre karrieremuligheder, hvis jeg vil skifte job?’ og så videre. Disse aspekter er så illustreret på en løsningsorienteret måde, så kandidaterne ser, at udfordringerne kan overkommes” siger Merete Sandager.

Materialet i toolbox’en kan med fordel anvendes i brochurer og stillingsopslag, på websites og sociale medier og andre steder, hvor virksomheder kommunikerer til internationale miljøer. Alle ophavsretlige begrænsninger er ryddet af vejen, og materialet kan anvendes frit, så længe det sker med henblik på at tiltrække udenlandsk arbejdskraft.

Kampagner målrettet specifikke brancher
Talent Attraction Denmark iværksætter desuden rekrutteringskampagner i samarbejde med danske virksomheder for at tiltrække udenlandske eksperter til specifikke brancher, hvor Danmark mangler specialiseret arbejdskraft.

”Vores kampagner har især til formål at nå talenter, som ikke er aktivt jobsøgende og derfor ikke kan nås gennem stillingsopslag og jobportaler. Via kommunikationskanaler som alumninetværk, fagjournaler, faglige konferencer og Linkedin kan vi synliggøre overfor særligt relevante faggrupper, at Danmark har et spændende fagligt miljø og mange karrieremuligheder,” fortæller Merete Sandager.

I foråret iværksættes fire sådanne kampagner inden for fagområderne Cleantech, LifeScience, IT og Food & Nutrition.

Talent Attraction Denmark er et samarbejde mellem Copenhagen Capacity, Erhverv Aarhus/International Community og Work-Live-Stay Southern Denmark og er primært finansieret af Markedsføringsfonden af Denmark og  EU's socialfond.
Du kan finde mere information om Talent Attraction Denmark og om toolbox og rekrutteringskampagner på projektets hjemmeside www.talentattractiondenmark.dk

Herunder ses en video, der portrætterer en medfølgende ægtefælles oplevelser med at flytte til Danmark. Denne og andre videoer er tilgængelige på www.talentattractiondenmark.dk

FORENINGEN TIL INTEGRATION AF

NYDANSKERE PÅ ARBEJDSMARKEDET

Sankt Peders Stræde 28C, 4. sal.

1453 København K.