Netværksaften for erhvervsmentorer hos Audi

Audi Gladsaxe lagde hus til, da Foreningen Nydansker i slutningen af januar afholdt netværksarrangement for alle erhvervsmentorer. Værten Anne Essenbæk Toftbjerg, uddannelseschef hos Audi, er selv mentor i Erhvervsmentorkorpset. Hun bød på oplæg om coaching og feedback, og gav de andre mentorer lejlighed til at netværke. Alle fik desuden en rundtur i Audi Gladsaxes nye hus, og historier om, hvordan de danske salgsrådgivere har fået dispensation fra Tyskland for ikke at bære slips.

Mentorer opkvalificeres inden for coaching

Anne Essenbæk Toftbjerg har i forbindelse med sin stilling som uddannelseschef i Audi gennemført en uddannelse som Life og Business Coach. De værktøjer, hun har lært der, bruger hun også som mentor, og til netværksarrangementet delte hun ud af sin viden. ”Coaching er jo bare ét af de værktøjer, vi kan trække frem som mentorer,” forklarede hun. ”Andre gange skal vi for eksempel være rådgivere, sparringspartnere eller vejledere.”

Anne Essenbæk Toftbjerg gav sine erhvervsmentorkolleger en introduktion til, hvordan coaching kan anvendes i mentorrelationen.

Anne har god erfaring med at bruge coachrollen i sine mentorrelationer og vender flere gange tilbage til den i løbet af et forløb. ”Det er ikke det første, jeg gør. På første møde lærer jeg mentee at kende og lader vedkommende få en idé om, hvem jeg er. Men på det andet møde vil jeg typisk bruge coaching,” fortæller hun.

Det Anne konkret gør, er at gå frem efter en coachingmodel med 6 trin:

• Definér mål
  • Afdæk og specificér forhindringer
  • Afklar mentees motivation
  • Lav en plan for at bryde forhindringerne
  • Find det nye alternativ og planen
  • Den gode afslutning, hvor mentee forpligter sig til at tage de første skridt

Anne gennemgik modellen med de deltagende mentorer, som bagefter fik lejlighed til at afprøve metoden ved at have en kort coachingsession med hinanden. Det gav flere mentorer anledning til at stifte nærmere bekendtskab med hinanden og ikke mindst de udstillede biler, som stod rundt om os i Audis konferencelokale.

Audi som virksomhed og arbejdsplads

Når man træder inden for hos Audi Gladsaxe, lægger man mærke til to ting: Den strømlinede arkitektur og de mange, skinnende biler, som er udstillede overalt fra den store forhal til den hyggelige lounge, hvor morgenfriske værkstedsgæster bydes på croissanter og wifi mens deres bil bliver tilset. Audi Gladsaxes direktør, Steen Hansen, kom forbi netværksarrangementet og gjorde deltagerne lidt klogere på, hvad det vil sige at arbejde hos Audi. Virksomheden er styret med den kendte tyske punktlighed og rigorisme, som sikrer høj kvalitet hos Audi lige meget hvor i verden, man befinder sig. ”Det første jeg tænkte, da jeg kom, var, at huset her er fuldstændigt magen til det Audi-hus, jeg besøgte i Singapore sidste år,” bemærkede en mentor. Dog har Audi-forhandlerne i Danmark fået lov til, at deres salgsrådgivere ikke behøver bruge slips, selvom det er et af kravene fra Tyskland: ”Det skaber for stor afstand til kunderne i Danmark, hvis vores salgsrådgivere er så formelle,” fortæller Anne, og det argument blev altså godtaget fra centralt hold.

Netværksarrangementet blev rundet af med en forfriskning og en rundvisning i Audi Gladsaxe med Steen Salée, administrations- og eventchef, som viste os både det store – og utroligt rene – værksted, loungen og udstillingshallen, hvor gæsterne fik en idé om, hvor mange ting, der sker hos Audi Gladsaxe til hverdag. Men det er også nødvendigt, at have flere velbelyste udleveringsrum og mange udstillede modeller, når man som Audi Gladsaxe hver dag sælger i omegnen af fem biler i premium-klassen.

To erhvervsmentorer udveksler erfaringer i en Audi TT.

Læs mere om Erhvervsmentorkorpset.

Meld dig som erhvervsmentor!

Af Agnethe Overgaard

Erhvervsmentorkorpset drives i 2013-2014 med støtte fra Vækstforum Hovedstaden og Den Europæiske Socialfond.