Q8 investerer i de unge

Q8 tager sit sociale ansvar alvorligt, og derfor har virksomheden netop iværksat en aktiv indsats for at hjælpe udsatte unge videre. Ved hjælp af målrettet vejledning i jobsøgning samt mentorforløb støttes de unge til at søge og opnå et fritidsjob på en af Q8s servicestationer. Et fritidsjob der kan have stor betydning for fremtidig uddannelse og beskæftigelse.

”Vi er med her, fordi vi mener, at vi har noget at tilbyde de udsatte unge. Med vores landsdækkende netværk af stationer kan vi tilbyde fritidsjob, men også et alternativ til de konventionelle uddannelser, som nogle unge måske føler sig udelukket fra,” fortæller Henriette Refdahl, HR Partner i Q8 om virksomhedens motivation for at gøre en særlig indsats for udsatte unge.

Q8s fritidsjobprojekt blev igangsat med et møde et intromøde for interesserede unge i januar. Alle de deltagende unge var begejstrede for projektet og meldte sig efterfølgende til forløbet, der består af flere bootcamps samt en mentorordning.

Udover lommepenge kan et job give de usikre og skoletrætte unge nogle erfaringer med arbejdslivet, som giver selvtillid og mod til at træffe konstruktive valg. Fritidsjobprojektet er et samarbejde mellem Q8, Erhvervsskolen Nordsjælland og Foreningen Nydanskers mentorprojekt, Dygtige Unge, og retter sig mod unge, som af forskellige grunde ville have vanskeligt ved at skaffe et fritidsjob selv.

Der er sammensat et særligt forløb for de unge, som skal ruste dem til jobsøgning og arbejdsliv. Undervejs får de unge individuel vejledning af en personlig erhvervsmentor, som er ansat hos Q8. Når forløbet er gennemført er det hensigten, at de unge, som ønsker det og har evnerne, tilbydes et fritidsjob på en af Q8s servicestationer.

Stor begejstring ved intromødet

Indsatsen blev kickstartet med et intromøde på Erhvervsskolen Nordsjælland den 16. januar, hvor interesserede unge kunne høre mere om tilbuddet. De deltagende unge var meget begejstrede, og ved mødets afslutning tilmeldte de sig alle projektet. Det var især udsigten til at kunne opnå et fritidsjob, som virkede motiverende på de unge. ”Et job betyder frihed, fordi jeg tjener mine egne penge” forklarede Michael, der er malerelev på Erhvervsskolen Nordsjælland. De unge var ligeledes bevidste om, at et fritidsjob kan give dem erfaringer, som de kan drage nytte af senere hen. ”Når man har et job, så får man erfaring med at have et arbejde, og det tror jeg vil være vigtigt for en arbejdsgiver senere i livet” sagde Mark om sin motivation for at få et fritidsjob.

I februar deltager Michael og Mark sammen med de øvrige unge i den første af to bootcamps hos Q8 i Birkerød, hvor de får mere information om, hvad et fritidsjob kræver af dem og får hjælp til at skrive en ansøgning. Alle unge får mulighed for at gå til en jobsamtale med forretningschefer i Q8, som efterfølgende giver dem grundig feedback og støtter dem til at turde springe ud i jobsøgning og arbejdsliv.

”Tryghed i jobbet er en mærkesag for Q8, og med de første ”job-bootcamps” håber vi at give de unge en tryghed i jobsøgningen og dermed fastholde deres relation til arbejdsmarkedet. Vi ved jo, at fritidsjobbet reelt har en indflydelse på uddannelsesforløb og efterfølgende jobmuligheder, og det er helt naturligt for os at deltage i udbredelsen af indsatsen rettet mod de udsatte unge.” fortæller Henriette Refdahl om den anvendte tilgang.

Q8s engagement i de udsatte unge er helt i tråd med konklusionerne i Foreningen Nydanskers rapport ”Fritidsjob for fremtiden” fra september 2013, der viste, at tidlige erhvervserfaringer øger chancerne for at unge fra svage familier kommer i uddannelse og beskæftigelse senere i livet.

Læs pressemeddelelsen om indsatsen.

Læs mere om fritidsjobindsatsen på Q8's hjemmeside.

Læs mere om Dygtige Unge.

Af Sofie Havn Poulsen