Stort antal nye medlemmer i Foreningen Nydansker

Der har været en markant tilstrømning af nye medlemsvirksomheder i Foreningen Nydansker de seneste måneder. Virksomheder har i stort tal meldt sig ind i foreningen, som dermed er gået styrket ind i 2014.

Foreningen Nydansker har fået 10 nye medlemmer i løbet af få måneder. Der er tale om meget forskellige virksomheder, der opererer i vidt forskellige brancher og har hver deres bevæggrunde for at tilslutte sig foreningen. Men de går alle ind for et mere mangfoldigt dansk arbejdsmarked og det styrker Foreningen Nydansker, siger direktør, Torben Møller-Hansen:

”Hele Foreningen Nydanskers legitimitet beror på vores medlemmers opbakning. Med en stor del af det danske erhvervsliv i ryggen har vi en stærk stemme i forhold til at sætte mangfoldighed på dagsordenen og fortælle de positive historier om nydanskeres bidrag til arbejdsmarkedet. Det er helt afgørende, at vi fortsat tiltrækker nye medlemmer, og derfor er jeg rigtig glad for at kunne byde så mange virksomheder velkommen i foreningen.”

Interessevaretagelse, konkret samarbejde og adgang til viden og erfaring

Formand for Krifa, Søren Fibiger Olsen.

Foreningen Nydansker er virksomhedernes garant for, at erhvervslivets interesser i forhold til integration varetages. Virksomhederne støtter gennem et medlemskab således visionen om et mangfoldigt og effektivt arbejdsmarked, hvor alle ressourcer kommer i spil. Derudover giver et medlemskab adgang til konkret projektsamarbejde og viden om mangfoldighedsledelse og integration.

Et af de nye medlemmer er Kristelig Fagbevægelse, Krifa. Ifølge Søren Fibiger Olsen, formand for Krifa, har organisationen meldt sig ind i Foreningen Nydansker for at bakke op om visionen, men i høj grad også for at gøre aktiv brug af medlemskabet. Krifa glæder sig eksempelvis til at trække på Foreningen Nydanskers mangeårige erfaring i forbindelse med organisationens egne mangfoldighedstiltag:

”Vi er meget stolte over at være en del af Foreningen Nydansker. Det er et enestående projekt og vi håber, at vi sammen kan bane vejen for mangfoldighed på det danske arbejdsmarked. I Krifa er vi i gang med et elevprojekt, hvor vi tager unge nydanskere ind som elever i vores afdelinger, og vi er derfor meget glade for at kunne gøre brug af Foreningen Nydanskers store viden og erfaring” fortæller Søren Fibiger Olsen.

Det er gennemgående, at virksomhederne motiveres af, at Foreningen Nydansker er en aktiv samarbejdspartner for sine medlemmer. Organisationen Lederne har netop meldt sig ind i Foreningen Nydansker og her venter man sig meget af et fremtidigt samarbejde med foreningen omkring konkrete mangfoldighedsinitiativer.

”I Lederne går vi ind for mangfoldighed på arbejdsmarkedet og derfor er det naturligt for os som organisation at være medlem af Foreningen Nydansker. Vi forventer helt klart at blive inspireret af medlemskabet og sammen med foreningen finde nye konkrete måder at samarbejde på.” siger Vibeke Skytte, direktør for Job og Ledelse i Lederne.

Foruden Krifa og Lederne har følgende virksomheder i løbet af de seneste måneder meldt sig ind i Foreningen Nydansker: LG Insight, Falck Danmark, Copenhagen Capacity, Center for Socialt Ansvar, friaminds, Sincera, Adm. Kompagniet og Innoversity Copenhagen.

Se en samlet oversigt over Foreningen Nydanskers medlemmer.