Krifa åbner døre for udsatte unge

Fagforeningen og A-kassen, Krifa, vil gå i front for at ruste udsatte unge til at tage en uddannelse og få foden indenfor på arbejdsmarkedet. Derfor har de indgået samarbejde med Foreningen Nydansker og støtter op om den nye, landsdækkende mentorordning BRYD UNGES LEDIGHED NU!

13 erhvervsmentorer fra Krifa har allerede deltaget ved et introduktionsmøde og skal efterfølgende matches med unge i de forskellige sjællandske kommuner, der deltager i BRYD UNGES LEDIGHED NU!

”I Krifa har vi besluttet, at vi gerne vil give ud - ikke bare til vores kunder, men også til samfundet. Vi vil gerne give de unge en hjælpende hånd til at komme ind på arbejdsmarkedet, og her er der en enestående mulighed for, at vi kan bringe vores kernekompetencer i spil. Vi har erhvervskendskabet, erfaringen og netværket, og det vil vi gerne dele ud af til de unge”, siger projektleder for Krifa, Allan Bruhn.

Sekretariatsleder for BRYD UNGES LEDIGHED NU!, Lars Trap Olsen og projektleder for Krifa, Allan Bruhn, har sammen lagt en plan for, hvordan Krifas medarbejdere kan hjælpe unge ind på arbejdsmarkedet.

Det nye samarbejde startede for alvor op i april 2014, hvor de 13 engagerede erhvervsledere og medarbejdere fra Krifa deltog ved et indledende møde. Sekretariatsleder i BRYD UNGES LEDIGHED NU!, Lars Trap Olsen, gav her en grundig introduktion projektet og klædte de nye mentorer på til rollen som mentor for en ung.

Bootcamp og mentorforløb

Foreningen Nydansker har tidligere med stor succes samarbejdet med Q8, om blandt andet at finde fritidsjob til de unge i projektet Dygtige Unge. Forretningschefer fra Q8 deltog i bootcamps sammen med de unge med efterfølgende individuelle mentorforløb, hvilket var en stor succes. Læs mere i februar-udgaven af Diversity Update.

Krifa vil nu forsøge med en lignende ordning, hvor de unge først skal trænes til bootcamp, som blandt andet vil indeholde fiktive jobsamtaler med Krifas ansatte. Herefter matches de én og én med en mentor, der skal følge dem i 3 måneder og afklare dem omkring job og uddannelse.

Målet er, at mentorerne matches med langtidsledige unge, der kan have interesse i at mødes med en erhvervsleder, der har stort kendskab til en specifik branche og arbejdsmarkedet generelt. Denne støtte kan have afgørende betydning for den unge senere hen. Mentorforløbet styrker den unge i job- og uddannelsessøgningen, udvider den unges netværk og får den unge til at se nogle konkrete resultater på blot få måneder.

Her ses Mark Hansen med sin erhvervsmentor, Niels Henrik Seier Petersen, som er forretningschef i Q8. Billedet er taget ved en jobbootkamp afholdt af Q8. Krifa har i lighed med Q8 iværksat en indsats for udsatte unge. Indtil videre har 13 af Krifas medarbejdere meldt sig som mentorer.

Ny kampagne, nye kommuner og ny hjemmeside

Den nye kampagne BRYD UNGES LEDIGHED NU! blev søsat ved årsskiftet og er nu udbredt til 22 kommuner over hele landet. Kampagnen tager udgangspunkt i pilotprojektet og mentorkorpset, Dygtige Unge, som har kørt i Nordsjælland siden 2011. I 2014 er der kommet 16 nye kommuner til og oprettet 4 nye, lokale mentorkorps henholdsvis på Midtsjælland, Vestegnen, Fyn og i Jylland. Alle disse lokale indsatser tilslutter sig den nationale kampagne BRYD UNGES LEDIGHED NU!

Et af de nye mentorkorps, Vestegnskorpset, dækker over 6 kommuner, som alle glæder sig over, at Krifa har lyst til at bidrage til ungeindsatsen og hjælpe Vestegnens unge ud af ledighed:

”De unge har brug for det netværk og den brancheviden, som erhvervslederne kommer med. Mentorordningen og ikke mindst samarbejdet med Krifa er et stærkt supplement til vores indsats i jobcentret. De unge vil helt sikkert slå ørerne ud, når lederne taler med dem”, siger arbejdsmarkedschef i Høje Taastrup Kommune, Dorthe Nielsen.

I anledningen af de mange nye samarbejdsaftaler, er der etableret en ny hjemmeside. www.erhvervsmentor.dk blev lanceret i slutningen af marts 2014 og vil fremover være den samlende platform for Foreningen Nydanskers indsatser rettet mod udsatte unge. Her findes alle informationer om mentorordningen, ligesom det er muligt at tilmelde sig som frivillig erhvervsmentor.

De 16 nye kommuner, der har indgået samarbejde med Foreningen Nydansker om at inddrage erhvervsmentorer i indsatsen for udsatte unge er: Albertslund, Brøndby, Furesø, Faaborg-Midtfyn, Gladsaxe, Glostrup, Haderslev, Høje-Taastrup, Kolding, Nyborg, Ringsted, Roskilde, Rødovre, Svendborg, Vallensbæk/Ishøj og Vejen.

Af Cathrine Klokkedal.