Kulturforskelle fremmer innovation

Ny undersøgelse fra Lederne viser, at ledere på danske virksomheder oplever, at det styrker innovation og idéudvikling på arbejdspladsen at have medarbejdere med anden etnisk baggrund end dansk. Men det kan også give kommunikationsproblemer og misforståelser, når medarbejderstaben tæller nydanskere.

Ifølge undersøgelsen mener næsten hver anden leder, at det øger innovation og mængden af nye ideer, når der er medarbejdere fra flere forskellige kulturer på arbejdspladsen. Desuden oplever 41 % af de adspurgte ledere, at etnisk mangfoldighed blandt medarbejderne gør virksomheden attraktiv for flere ansøgere. Næsten lige så mange oplever, at det forbedrer virksomhedens image og giver en positiv atmosfære.

Det er især ledere, der har medarbejdere med ikke-vestlig medarbejdere ansat, som oplever de positive virkninger af etnisk mangfoldighed. Ledere, der ikke selv har medarbejdere med anden etnisk baggrund, er en smule mere skeptiske.

Fordele og ulemper

Med mangfoldigheden følger dog også en risiko for kommunikationsproblemer. Halvdelen af de adspurgte ledere tilkendegiver, at etnisk mangfoldighed kan give kommunikationsproblemer, og fire ud af ti oplever misforståelser og konflikter på grund af forskelle i sprog, kultur og religion.

”Listen over fordele og ulemper viser med al tydelighed, at en multietnisk medarbejderskare åbner dørene til innovation og idérigdom, men samtidig stiller store krav til virksomhedernes ledere, som skal forsøge at minimere risici for misforståelser og i værste fald deciderede konflikter. Især når det gælder sprog og kommunikation, har lederne en stor og i mange tilfælde udfordrende opgave, ” siger Ledernes formand, Svend Askær, i en kommentar til undersøgelsen.

Kom til netværksarrangement hos IBM

Netop kulturforskelle, og hvordan medarbejdere og ledere bedst håndterer dem, er emnet for et kommende netværksarrangement, som Foreningen Nydansker afholder i samarbejde med IBM.

Tid: 23. september 2014 kl. 14.30-16.30

Sted: IBM Danmark, Nymøllevej 91, 2800 Kongens Lyngby

Deltagere vil blandt andet blive introduceret for:

• Kulturbegrebet og betydningen af vores egen kulturelle bagage
  • Dansk kultur vs. resten af verden
  • Hvor/hvordan opstår de fleste misforståelser – og hvordan undgår vi dem?
  • Kulturel intelligens og kulturel brobygning

Arrangementet afholdes hos IBM Danmark, hvor en mangfoldig medarbejderstab er en del af hverdagen. Her kan man godt nikke genkendende til de resultater, Ledernes undersøgelse peger på:

”Hos IBM sætter vi mangfoldighed højt, fordi det tilfører værdi. Det er ikke alene det etisk rigtige at gøre, det er også godt for forretningen. Mangfoldighed blandt vores medarbejdere bidrager til at skabet et dynamisk og innovativt arbejdsmiljø, hvilket sætter os i stand til at forstå den omverden vi agerer i, så vi kan levere bedre løsninger til vores kunder. Vi er derfor glade for at være værter for dette arrangement, og håber at mange - også vores egne medarbejdere - vil deltage,” fortæller Pia Rønhøj, Manager CSR and Employer Branding hos IBM Danmark.

Tilmelding

Arrangementet er gratis, og tilmelding skal ske ved at sende en mail med navn, titel og virksomhed til nre@foreningen-nydansker.dk senest den 9. september. Download invitation til netværksarrangement her.

Fakta om Ledernes undersøgelse

Ledernes undersøgelse ’Integration på arbejdsmarkedet 2014’ er foretaget blandt 1446 ledere på danske virksomheder.

Ud over de omtalte konklusioner, viser undersøgelsen, at mere end seks ud af ti danske virksomheder har medarbejdere med ikke-vestlig baggrund ansat, og 33 % har en mangfoldighedspolitik. Af de store virksomheder med mere end 500 ansatte har 86 % ansatte med ikke-vestlig baggrund og 54 % har en mangfoldighedspolitik.

Find hele rapporten her.