Arriva vinder to CSR-priser

Arriva tog både CSR Diversity Prize og CSR People Prize med sig hjem fra årets CSR Awards 2014. Virksomhedens strategiske mangfoldighedsarbejde og mange konkrete projekter for den mangfoldige medarbejderstab var blandt begrundelserne for begge priser.

”Arriva har gennem en længere periode iværksat en imponerende række konkrete initiativer på mangfoldighedsområdet, som er integreret i forretningsprocesserne. De afholder for eksempel kurser i mangfoldighedsledelse, har mangfoldighed som en integreret del af deres indkøbsaftaler og foretager mangfoldighedstjek på alle jobopslag. Arriva går forrest som et godt eksempel for andre virksomheder og har til fulde fortjent ISS’ mangfoldighedspris.”

Sådan sagde direktør i ISS Danmark, Martin Gaarn Thomsen, da han overrakte CSR Diversity Prize til en håndfuld glade medarbejdere fra Arriva. Prisen er indstiftet af ISS Danmark og uddeles for første gang i år.

Mangfoldighed og socialt ansvar er godt for forretningen

Desuden blev et nyt rekrutteringstiltag til buschaufføruddannelsen, primært målrettet nydanske kvinder, fremhævet. Buschaufførfaget er traditionelt domineret af mænd, men Arriva gør nu en ekstra indsats for at tiltrække kvinder til uddannelsen. Sideløbende med uddannelsen får de deltagende kvinder tilknyttet en af de erfarne medarbejdere som mentor med henblik på at give dem en grundig og behagelig introduktion til arbejdspladsen.

Endelig tager Arriva et stærkt socialt ansvar for sine medarbejdere, og her har de helt konkret indrettet en gammel bybus som rullende sundhedscenter, som kører rundt til virksomhedens arbejdspladser og tilbyder sundhedstjek til alle medarbejdere. For Arrivas direktør for Corporate Affairs, Marianne Bøttger, er både mangfoldighed og socialt ansvar en integreret del af forretningsstrategien:

”At tage et socialt ansvar er en del af vores værdigrundlag, og det er en del af den måde, vi vil drive vores forretning på. Og vi kan se, at det giver værdi til Arriva at have glade medarbejdere, som bliver budt velkommen uanset køn, alder, etnicitet og faglige kompetencer”

Stil skarpt på mangfoldighed

Marianne Bøttger var meget stolt over at modtage de to priser, og fra talerstolen i Musikteatret Holstebro takkede hun alle Arrivas medarbejdere, som hver især er med til at sikre, at mangfoldigheden skaber værdi i hverdagen også for kunderne. Endelig understregede hun, at Arriva vil fortsætte mangfoldighedsarbejdet og opfordrede andre danske virksomheder til at gøre det samme:

”Det er en fantastisk motivation for os at modtage disse priser. Vi vil helt sikkert arbejde videre med mangfoldighed også i de netværk og samarbejdsrelationer, vi indgår i. Vi vil gerne stå til rådighed for små og mellemstore virksomheder, som har brug for inspiration til at komme i gang med mangfoldighedsarbejdet. ”

CSR Awards afholdes af CSR Fonden, og i år blev i alt otte priser uddelt ved et award show i Musikteatret Holstebro den 30.-31. oktober. Find mere information om CSR Awards og de øvrige vindere her.