Europæisk samarbejde om mangfoldighed

Mangfoldighed er et varmt emne i EU, og 14 EU-lande har i dag et mangfoldighedscharter for virksomheder. Ved en konference i Paris for nylig mødtes europæiske politikere med erhvervsledere for at inspirere hinanden til målrettede indsatser. Foreningen Nydansker varetager Det danske charter for mangfoldighed og repræsenterede sammen med Aarhus Kommune Danmark ved konferencen.

”Mangfoldighedschartrene er et vigtigt redskab til at engagere europæiske virksomheder, og vi ved, at en underskrift betyder øget fokus på mangfoldighed og inklusion på den enkelte arbejdsplads. Det er et stort skridt på vejen til at sætte alle kompetencer i spil til gavn for hele Europa, ” sagde EU-Kommissionens generaldirektør for justits, Paraskevi Michou, ved konferencen.

Europæisk netværk af mangfoldighedschartre

Mere end 7.100 virksomheder i hele Europa har underskrevet et af de 14 mangfoldighedschartre, siden det franske charter som det første blev lanceret for ti år siden. Store, globale virksomheder som L’Oréal, AXA og Orange gik på scenen i Paris og understregede, hvorfor de har underskrevet et mangfoldighedscharter.

Foreningen Nydansker har i år lanceret Det danske charter for mangfoldighed og repræsenterer således Danmark i det europæiske netværk af mangfoldighedschartre. Det giver langt større mulighed for erfaringsudveksling og inspiration til arbejdet med mangfoldighedsledelse end nogensinde før:

”I Foreningen Nydansker har vi hidtil udelukkende arbejdet med mangfoldighed inden for de danske grænser, og erfaringsudveksling med andre lande har været meget sporadisk. Det nye samarbejde på EU-niveau giver adgang til store mængder viden, erfaringer og redskaber, som vi ikke kendte til før. Det er et markant løft til de nationale indsatser,” siger Foreningen Nydanskers direktør, Torben Møller-Hansen.

Ud over at understøtte de eksisterende mangfoldighedschartre, arbejder EU-kommissionen også for at opdyrke nye mangfoldighedsindsatser i de EU-lande, som endnu ikke har et nationalt charter. Læs mere om det europæiske netværk af mangfoldighedschartre her.

Fra internationalt til lokalt

Det danske charter for mangfoldighed er et nationalt initiativ, samtidig med at charteret er paraply for flere lokale mangfoldighedsindsatser i Danmark. Københavns Kommune lancerede allerede i 2011 et lokalt charter, og der findes nu også mangfoldighedschartre i Odense og i Aarhus.

Denne model med flere lokale mangfoldighedsindsatser er særlig for Danmark og møder stor interesse blandt de øvrige europæiske lande. Beskæftigelseschef i Aarhus Kommune, Vibeke Jensen, var derfor inviteret til at holde oplæg ved konferencen i Paris, og hun fortalte her om Aarhus’ vision for det nye mangfoldighedscharter:

”Aarhus skal være en mangfoldig og konkurrencedygtig storby. Forskellige kompetencer giver udvikling og nye ideer og er en nødvendighed for vækst. Derfor inviterer vi nu aarhusianske virksomheder til at underskrive vores mangfoldighedscharter. Vi underviser samtidig vores virksomhedskonsulenter i mangfoldighedsledelse, så de kan inspirere virksomhederne til at se potentialet i forskellige medarbejdere, ” sagde Vibeke Jensen fra talerstolen i Paris.

Kommunerne er i tæt kontakt med det lokale erhvervsliv, og mangfoldighedschartrene i Aarhus, Odense og København skal derfor motivere de små og mellemstore virksomheder til også at tænke i mangfoldighed, når de ansætter nye medarbejdere. Samtidig understøttes de lokale indsatser af den viden, der udvikles i Det danske charter for mangfoldighed og indsamles fra de øvrige mangfoldighedschartre rundt omkring i Europa.

Læs mere om Det danske charter for mangfoldighed og skriv under her.