Kampagne: 'Det er talentet, der tæller'

Danskhed har mange ansigter, og dygtige danskere er en mangfoldig gruppe. Det er budskabet i en ny kampagne under overskriften ’Det er talentet, der tæller’, som Foreningen Nydansker lancerer sammen med en række virksomheder i starten af det nye år.

Sammen med Pierre Emile Højbjerg, Josephine Touray, Wilson Kipketer og andre nationale sportsikoner ønsker Foreningen Nydansker og en række danske virksomheder at sætte fokus på, at ’Det er talentet, der tæller’. At dygtige danskere er en mangfoldig gruppe – og at det er talent og kompetencer, der er afgørende for succes.

I ’Højtidskalenderen 2015’, som bliver udgivet ved årsskiftet, viser Foreningen Nydansker portrætter af 12 danskere, som i kraft af deres talent repræsenterer Danmark ude i verden, men som har udenlandske rødder. Alle er gode eksempler på, at Danmark styrkes, når vi byder personer og bidrag fra den øvrige verden velkommen.

”Det er vigtigt, at vi med kampagnen kan skabe et positivt fokus og være med til at styrke en talentdagsorden. Det danske arbejdsmarked er mangfoldigt, og på de fleste arbejdspladser er der skattede medarbejdere, som har rødder i andre lande. Også i fremtiden har Danmark brug for, at vi kan tiltrække dygtige talenter med rødder i andre lande, som kan levere vigtige nye input til vores erhvervsliv og samfund, ” udtaler Torben Møller-Hansen, direktør i Foreningen Nydansker.

Mathias ”Zanka” Jørgensen er et af de sportstalenter, der medvirker i Højtidskalender 2015 og kampagnen ’Det er talentet, der tæller’, der vil løbe af stablen i uge 2 i det nye år.

Højtider er ikke kun kristne

Højtidskalenderen 2015 består af en trykt kalender og en app til iOS og Android. Den indeholder højtider for både kristendom, jødedom, islam, buddhisme, hinduisme og sikhisme samt en række internationale mærkedage.

Foreningen Nydansker ønsker med Højtidskalenderen at styrke inklusionen og give anledning til dialog om kulturelle forskelligheder på de danske arbejdspladser.

Kalenderen skal også ses som et funktionelt værktøj til at inddrage medarbejderes forskelligheder i hverdagen. Fx til at lægge vagtplaner, der tager højde for religiøse forskelle, til at skabe opmærksomhed omkring forskellige behov hos en mangfoldig kundegruppe eller inddrage særlige kulturelle kompetencer blandt medarbejderne.

Du kan læse mere om, hvordan kalenderen tidligere er bragt i spil hos Region Midtjylland og Tryg.

Download app og læs om højtiderne

For at få maksimal gavn af Højtidskalenderen skal du downloade en applikation til din smartphone eller tabletenhed. App’en kan downloades gratis ved at scanne koden her:

I app’en får du beskrivelser af højtiderne, deres betydning, og hvordan de markeres. Hver dag kan du få overblik over aktuelle højtider og søge efter højtider inden for hver religion.

Alle højtider kan også hentes ind i din personlige kalender på telefon eller computer, uanset hvilket kalenderprogram du bruger. Se hvordan på siden her: www.foreningen-nydansker.dk/instruktion.

Vil du støtte talentdagsordenen?

Vil du eller din arbejdsplads bidrage til at få budskabet om, at ’Det er talentet, der tæller’ ud over rampen, så er det muligt at købe kalenderen i løssalg.

Kontakt venligst Vesna Nikolic for nærmere information og bestilling.

Tak til alle sportstalenter og sponsorer, der har støttet Højtidskalenderen 2015 og kampagnen for et åbent og imødekommende Danmark, der sætter talentet i centrum.