Hvordan tager vi bedst imod flygtninge?

Røde Kors inviterer alle, der vil være med til at hjælpe flygtninge på plads i Danmark, til folkemøder i henholdsvis Sønderborg, Aarhus, Aalborg og Rønne, samt en heldags konference i København.

”Vi inviterer både asylansøgere, folketingspolitikere, europaparlamentarikere og vores kolleger fra nærområdelandene, men mødet skal have et humanitært fokus. Det skal ikke blive en politisk diskussion om, hvor mange asylansøgere vi skal tage imod,” siger generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl.

Til folkemøderne vil Røde Kors, i samarbede med flygtningene selv, engagerede frivillige, foreningslivet, erhvervslivet og kommunerne, debattere mulige konkrete initiativer for at forbedre integrationen for de nyankommne. Ordstyrer til arrangementerne bliver journalist Kurt Strand i samarbejde med Lasse Rimmer som vil kaste et mere humoristisk lys over emnet.

Tid og sted for folkemøderne

• Sønderborg: Mandag den 23. februar kl. 19-22 (Asylcenteret)
  • Aarhus: Torsdag den 26. februar kl. 19-22 (Turbinehallen)
  • Aalborg: Onsdag den 4. marts kl. 19-22 (Kuppelsalen ved Nordjyske Medier)
  • Rønne: Søndag den 8. marts kl. 13-16 (Fredensborg Hotel i Rønne)

Temaet for folkemøderne i Sønderborg, Aarhus og Aalborg vil være modtagelsen af flygtninge i Danmark, hvor folkemødet i Rønne vil bygge videre på forslagene fra de tre andre folkemøder med henblik på et godt løsningsforslag, som skal tages op til den afsluttende konference i København.

Læs mere om de enkelte folkemøder og tilmeld dig her.

Tid og sted for konferencen

• Tirsdag den 10. marts 09.00-16.30 på Nationalmuseet, Ny Vestergade 10, 1471 København K

Den afsluttende heldags konference i København vil hovedsageligt handle om de fordrevne i nærområderne, den europæiske asylpolitik og modtagelsen i Danmark og hvert emne vil blive skildret af op til flere eksperter fra felten og vil blive afsluttet med en plenumdebat. Efter frokost, vil der være fortællinger fra hverdagens helte fra blandt andet det pressede Sydeuropa, keynote af tidligere vice højkommissær hos UNHCR og FN-chef I Kosovo, Søren Jessen Pedersen og sidste del af konferencen vil bestå af en politisk debat med dertilhørende afsluttende ord af Anders Ladekarl.

Læs mere om konferencen, se programmet og tilmeld dig her.

Røde Kors’ ønske med folkemøderne og konferencen er at skabe en bred dialog, fortælle om gode initiativer og inspirere til nye løsninger. Vigtigst alt skal folkemøderne danne rammen for en større kollektiv indsats på flygtninge området.

"Vi tror på, at der er mange derude, der gerne vil hjælpe, og nu vil vi gerne lade folk inspirere hinanden,” siger Anders Ladekarl.