Turbovurdering for virksomheder

Overvejer I at ansætte en person med udenlandske uddannelsespapirer? Så tilbyder Styrelsen for Videregående Uddannelser en turbovurdering. Vurderingen tager normalt højst 5 arbejdsdage og er gratis for virksomheden.

Som arbejdsgiver kan det være svært at gennemskue udenlandske uddannelsespapirer, men der er hjælp at hente med en turbovurdering fra Styrelsen fra Videregående Uddannelser. Tilbuddet henvender sig både til virksomheder, som rekrutterer medarbejdere globalt, og til virksomheder, som har jobansøgere med udenlandske uddannelser i Danmark.

Styrelsen kan i løbet af ganske kort tid levere en kort udtalelse, som fortæller:

• om uddannelsen er offentligt anerkendt i uddannelseslandet
  • hvilket niveau den udenlandske uddannelse svarer til i det danske uddannelsessystem
  • så vidt muligt, hvilket fagligt område den udenlandske uddannelse svarer til i Danmark.

Turbovurdering kan lette ansættelse

En af de virksomheder, der har benyttet sig af tilbuddet, er industrivirksomheden Sulzer Mixpac. Da virksomheden skulle ansætte en ny logistikmedarbejder til planlægning og indkøb, samlede interessen sig om en ansøger, der var uddannet ved et universitet i Kina, og hvis uddannelsesdokumenter var på kinesisk.

Ansøgeren havde en fireårig uddannelse i kinesisk erhvervssprog med fag også inden for kinesisk erhvervsøkonomi samt en mængde relevante joberfaringer, men virksomheden ville gerne være helt sikker på den nye medarbejders uddannelsesbaggrund. Derfor valgte man at sende Styrelsen for Videregående Uddannelser en mail med anmodning om en såkaldt turbovurdering.

”Vi fik lige netop den viden om ansøgerens uddannelse, som vi havde brug for, og så fik vi vurderingen samme dag, som vi havde bedt om den,” fortæller Peter Gad, direktør i Sulzer Micpac.

Da virksomheden fik sikkerhed for ansøgerens uddannelse, var ansættelsen en realitet.

”Så vi bruger gerne turbovurderingen, hvis vi en anden gang får brug for vurdering af en ansøgers udenlandske uddannelse,” konkluderer Peter.

Svar inden for fem arbejdsdage

Når der er tale om en turbovurdering er ekspeditionstiden ganske kort. Styrelsen svarer normalt per e-mail inden for højst en uge (fem arbejdsdage). I enkelte tilfælde kan der gå længere tid, navnlig hvis styrelsen skal skaffe flere oplysninger om uddannelsen, og i så fald får I som virksomhed besked.

Læs her, hvordan I som virksomhed får en vurdering.

Begrænsninger i tilbuddet

I forbindelse med turbovurderinger kontrollerer styrelsen ikke dokumenternes ægthed hos uddannelsesinstitutionen, men det vil blive nævnt, hvis uddannelsesdokumenterne afviger fra det forventede. Det er jeres opgave som virksomhed at vurdere, om ansøgeren har de rette faglige forudsætninger til jobbet.

Turbovurderingen er alene til brug i forhold til den konkrete jobansøgning. Uddannelsesindehaveren har altid ret til at søge om en individuel niveauvurdering af sine uddannelser

Find mere nyttig information for virksomheder om udenlandske uddannelser og dokumentation over grænser her.