Mangfoldige arbejdspladser pryder årets højtidskalender

Medarbejdernes forskellige etniske, kulturelle og religiøse baggrund skaber værdi for danske virksomheder. At ’Mangfoldighed skaber værdi’ er netop temaet for Foreningen Nydanskers Højtidskalender 2016, hvor forskellige virksomheder giver deres bud på, hvilken værdi forskelligheden skaber.

En bred sammensætning af medarbejdere med forskellig etnisk baggrund giver et inspirerende og dynamisk arbejdsmiljø, der er sjovt og udviklende at være i. Det er oplevelsen på vaskeriet midtVask i Region Midtjylland, der er en af de otte virksomheder portrætteret i Højtidskalenderen 2016:

”midtVask, som er en af mange afdelinger i Region Midtjylland, oplever, at mangfoldighed øger effektiviteten og skaber et godt arbejdsmiljø,” fortæller Pernille Lundvang, vaskerichef, midtVask.

Hos midtVask har de 20 forskellige nationaliteter repræsenteret blandt medarbejderne.

For Adecco, der arbejder som HR-partner for virksomheder, er mangfoldighed en vigtig ingrediens i at udføre virksomhedens kerneydelse. Eftersom virksomheder er forskellige og søger kandidater med unikke kompetencer er et blik for forskellighed afgørende i Adecco.

”Vi arbejder hver dag på at fremme mangfoldighed, lighed og inklusion på arbejdsmarkedet, da vi mener, det er med til at sikre de rette kompetencer hos virksomhederne,” lyder det fra Susan Nørgaard, Head of Sales & Marketing, Adecco.

På uddannelsescenteret CPH WEST, der har mere end 3.600 elever, handler mangfoldighed om at have høje ambitioner på alle elevers vegne, men samtidig at give plads til den enkeltes individuelle behov i et stærkt fællesskab, hvor man både giver og tager imod. Det fortæller rektor, Trine Nellemann:

”CPH WEST tager udgangspunkt i den enkelte elev, der motiveres til læring ved at blive mødt med positive forventninger, høje ambitioner og et stærkt fællesskab. Sådan trives mangfoldigheden.”

De øvrige sponsorer af Højtidskalenderen 2016 er Arriva, McDonald’s, Integrationsnet, Lærdansk og Kulturministeriet.

Kalender indbyder til religiøs forståelse

Temaet for årets Højtidskalender bygger videre på kampagnen #MangfoldighedSkaberVærdi, som Foreningen Nydansker har kørt på sociale medier i efteråret. Her bidrog mere end 40 arbejdspladser. Læs mere om kampagnen her.

Højtidskalenderen, som indeholder de seks største religioners højtider, er et af de værktøjer, mangfoldige arbejdspladser kan anvende for at drage nytte af medarbejdernes forskelle. Kalenderen kan sætte gang i dialogen om religiøse forskelle og fremme forståelse mellem personer med forskellige baggrunde. Derudover er kalenderen et anvendeligt værktøj for mangfoldige arbejdspladser til fx at lægge vagtplaner, der tager højde for medarbejdernes religiøse højtider.

Det er 11. år i træk, at Foreningen Nydansker udgiver Højtidskalenderen. Kalenderen udkommer også som app og elektronisk kalender til Outlook. Læs mere om Højtidskalenderen her eller download kalenderen for 2016.

Henvend dig gerne til Vesna Nikolic, hvis du vil købe Højtidskalenderen 2016 i løssalg.