Det boomer af frivillige kræfter til mentorindsats

Erhvervsmentorkorpset oplever et boom i antallet af frivillige mentorer, som stiller sig til rådighed for at hjælpe ledige internationale borgere. Men hvad driver dem? Personlig nysgerrighed over for andre kulturer, lysten til at gøre en forskel og en håndgribelig mulighed for at støtte og bidrage med egne erfaringer og viden er en del af svaret.

På nuværende tidspunkt er der cirka 900 frivillige mentorer knyttet til Erhvervsmentorkorpset, som drives af Foreningen Nydansker. Og hver uge tikker nye profiler ind på listen over medarbejdere og ledere fra private og offentlige virksomheder i og omkring København, som gerne vil bidrage til en arbejdsmarkedsrettet integrationsindsats.

Internationale mentorer fylder i statistikken

Blandt de mange nye mentorer ser Foreningen Nydansker nu flere og flere, som enten selv har været tilknyttet mentorindsatsen tidligere som mentees, har en ægtefælle eller venner, som er flyttet til Danmark, eller selv er kommet hertil med en international baggrund. Et par af dem er Adriana Guerenabarrena og Hassan Alfred Lassoued, som begge er flyttet til Danmark og nu arbejder hos Dong Energy.

”I signed up to be a mentor because in times like these, and as an immigrant myself, I have a strong belief in integrating people and not just in economic terms”,fortæller Adriana Guerenabarrena om hendes motivation for at melde sig som mentor. Tilsvarende forklarer Hassan Alfred Lassoued:

Jeg ville gerne give noget tilbage og give mine egne erfaringer videre til en person, der lige er kommet hertil. Jeg kan godt selv huske, hvordan det var at komme hertil og skulle til at opbygge et nyt netværk og lære en ny kultur.”

Personlig nysgerrighed over for mennesker og kulturer

Fælles for de mange travlt beskæftigede, internationale og nationale mentorer, der alle vælger at bruge 2-4 timer om måneder på at hjælpe ledige internationale borgere ind på arbejdsmarkedet, er, at de ofte drives af en personlig nysgerrighed over for andre mennesker og kulturer.

For mange bliver mentorforløbet tilsyneladende en spændende og lærerig oplevelse, der ifølge Adriana også fungerer som vej til personlig udvikling.

Personally this mentorship has been such a fun experience, it is something you don’t do otherwise. At the same time it has been very revealing and giving me a new understanding of my strengths and weakness. It is a good place to practice and develop yourself,” fortæller hun.

Virksomhedssamarbejder gør det nemmere at være frivillig

Mentorerne ser også den frivillige mentorrolle som en afgrænset, konkret og håndgribelig måde for dem at gøre en forskel, og mange er blevet introduceret til muligheden via deres arbejdsplads. For eksempel har virksomheder som Novozymes, Dong Energy, Novo Nordisk og IBM valgt at indgå et virksomhedssamarbejde med Foreningen Nydansker.

Samarbejdet med Dong Energy indebærer fx, at arbejdspladsen fortæller om initiativet til forsamlinger og nye medarbejdere, de sørger for at stille lokaler til rådighed og giver medarbejderne lov til at bruge et par timer af arbejdstiden om måneden på mentorforløbet, dog uden at det må gå ud over deres normale arbejde.

Ifølge Christian Jørgensen, Talent Acquisition Lead hos Dong Energy, har de haft flere gode grunde til at gå ind i samarbejdet:

”Vi tror på mangfoldighed som virksomhed og mener samtidig, at vi bør tage et medansvar for positiv integration for dem der kan og vil i Danmark. Mangfoldighed bidrager også til øget performance og innovation i de forskellige teams, og det at påtage sig en mentorrolle er også med til at udvikle vores medarbejdere hver især,” fortæller Christian, hvortil han tilføjer:

”Vores medarbejdere melder sig for at gøre en god gerning for andre, men får også noget ud af det selv – selvom det måske ikke er dem alle, som er bevidste omkring det. Ved at være mentor for en nydansker, får vores medarbejdere udvidet deres perspektiver, de bliver bedre til at sætte sig ind i andres situation og kommunikere med forskellige folk med forskellige baggrunde. Samtidig får de også udbygget deres eventuelle lederkompetencer ved for eksempel at hjælpe andre til at nå deres mål.”

Vil din virksomhed vide mere om muligheder for samarbejde

Er jeres virksomhed eller en medarbejder interesseret i at høre mere om Erhvervsmentorkorpsets indsats og mulighederne for at lave et virksomhedssamarbejde, så kontakt Trine Lundgaard Hoffmann på 2276 8678 eller via tln@foreningen-nydansker.dk.