Branchepakker løfter beskæftigelsen i 16 kommuner

’Branchepakker’ er nu kørt i stilling i 16 af landets kommuner. LG Insight og Foreningen Nydansker er leverandør af konceptet, der med løbende fokus på branchespecifikke progressionsmålinger bidrager til, at flere ledige flygtninge og indvandrere kommer i job.

Det er effektivt, fordi borgeren ikke oplever at spilde sin tid. Og når man så bliver opkvalificeret inden for en bestemt branche, og man selv kan se, at man tilegner sig de kvalifikationer, der skal til for at kunne søge et job inden for det her erhverv, så virker det,” fortæller integrationskonsulent Connie Nør Larsen fra Vejle Kommune om erfaringerne med branchepakker.

Fokus på branchespecifikke mål og progressionsmåling

Det er netop i Vejle Kommune, at man har været med til at udvikle branchepakkekonceptet i samarbejde med LG Insight. Her blev seks brancher udvalgt ud fra en arbejdsmarkedsanalyse som afsæt for at lave branchepakkeforløb: Detailbranchen, rengøring, køkken og kantine, slagteri, pleje og omsorg samt lager.

Alle forløb relateret til branchepakker har et klart mål om ordinær ansættelse, og borgerens progression måles og synliggøres under hele forløbet ved hjælp af brancherelaterede progressionsværktøjer.

Hvilke krav stilles for at kunne varetage job i branchen? Hvilke forudsætninger mangler borgeren? Hvilke tiltag og kurser bibringer dem de nødvendige kompetencer, så deres muligheder for job styrkes?

Connie Nør Larsen, integrationskonsulent i Vejle Kommune fortæller om erfaringer med branchepakker og de tilhørende værktøjer

Kommunalt tilpasset branchepakkekoncept

Foreningen Nydansker og LG Insight står for udviklings- og opkvalificeringsforløb i kommunerne, som indbefatter:

• Arbejdsmarkedsanalyse, der peger på relevante brancher med stor jobomsætning i kommunen med relevans for målgruppen
  • Branchebeskrivelser og tilhørende progressionsmålingsværktøjer
  • Målrettet udviklingsforløb for relevante medarbejdere i kommunen
  • Rådgivning på strategisk og praktikerniveau
  • Ledelsesinformation og dokumentation af effekt
  • Deltagelse på netværksmøder for Branchepakkekommuner

Vil din virksomhed eller kommune gerne vide mere om branchepakker, så kontakt gerne Helle Thorbøl Møller, konsulent i Foreningen Nydansker på 4045 6790 eller htm@foreningen-nydansker.dk

Du kan læse mere om Branchepakker og virksomheders erfaringer hermed i artiklen ’Branchepakker sikrer målrettet samarbejde mellem jobcentre og virksomheder’