Fokus på flygtninge og dansk erhvervsliv i den amerikanske ambassadørbolig

Foreningen Nydansker stod i sidste måned klar med det danske American Chamber of Commerce og den amerikanske ambassadør, Rufus Gifford, til at modtage ledere fra toppen af dansk erhvervsliv i ambassadørboligen. De var inviteret til at høre om erfaringerne fra The Refugee Mentoring Programme, som har kørt hos Novo Nordisk og IBM Danmark.

I det forgangne år har både Novo Nordisk og IBM Danmark tilmeldt sig Foreningen Nydanskers mentorprogram for flygtninge rundt om i landet. Samarbejdet er et godt eksempel på, hvordan en indsats mellem NGO, kommuner og private virksomheder kan medvirke til at løfte de udfordringer, Danmark står med for at sikre integration af nye flygtninge.

Den amerikanske ambassadør i Danmark, Rufus Gifford, taler til de fremmødte fra dansk erhvervsliv. Foto: Pamela Juhl.

Erhvervsmentorer hjælper flygtninge videre

Indsatsen er målrettet flygtninge, som har en høj videregående uddannelse eller relevant erhvervserfaring, og målet er, at flest muligt kommer videre i arbejde eller uddannelse. Frivillige erhvervsmentorer fra samarbejdsvirksomhederne er klædt på til mentorrollen gennem et kursus og bidrager ved at dele ud af deres faglige og personlige erfaringer i relation til det danske arbejdsmarked, uddannelsessystemet og dansk arbejdspladskultur.

”Mange af de små ting, fx hvor fint eller afslappet man skal klæde sig på til en jobsamtale, eller hvordan man omgås kollegerne, er en viden, som danskere tager for givet. Men at indvie en mentee i disse små ting kan gøre en stor forskel,” forklarer Lisbeth Hjorth, Chief Operating Officer fra IBM Danmark.

Interessen har været stor

IBM havde et mål om at stille 25 mentorer til rådighed, og Novo Nordisk havde sat sig for at engagere 50 medarbejdere som mentorer. Men interessen for at gøre en forskel viste sig at være stor. Hos IBM havde lidt over 55 medarbejdere tilmeldt sig inden for kort tid, og hos Novo Nordisk meldte 160 medarbejdere sig på banen.

”Viljen til at tage ansvar hos Novo Nordisk og IBM har i den grad givet travlhed! Men det er også kilde til stor opmuntring, når dansk erhvervsliv på den måde tager ansvar for mangfoldighed på arbejdsmarkedet,” lød det fra Foreningen Nydanskers direktør, Torben Møller-Hansen.

Den frivillige indsats giver medarbejdertilfredshed

Det er ikke nyt, at virksomheder har mentorordninger, fx for nyansatte eller nyuddannede. Men at der her er tale om nyankomne flygtninge, giver det en ekstra dimension, ifølge Lisbeth Hjorth fra IBM Danmark:

”Det er mennesker, der kommer med en helt anden baggrund, og det er lærerigt at skulle opbygge en fælles forståelse, sprogligt såvel som kulturelt. Desuden er det sundt for en virksomhed at engagere sig og tage ansvar. Jeg oplever, at der bliver opbygget en stolthed på arbejdspladsen, en slags intern branding, som forstærker oplevelsen af, at man er stolt af sin arbejdsplads.”

Til TV 2 Nyhederne udtalte Annelise Goldstein, vicekoncernchef for Novo Nordisk, følgende:

”Vi har fokus på højtuddannede flygtninge, fordi det er der, vi synes, vi kan gøre den største forskel, og det er ikke altid, at folk, der sidder på jobcenteret, ved præcist, hvordan man kommer ind i den private sektor.”

Gør indvandringen til en forretningsmulighed

Ambassadør Rufus Gifford pegede på vigtigheden af at gøre indvandringen til en forretningsmulighed, da han udtalte sig til nyhederne:

“If you do NOT cease the talent of the immigrants coming in to your country, it is a massive missed opportunity as far as we are concerned. We think there is a societal reason to do this but also a business opportunity.”

Med til at fortælle om mentorprogammet var fire mentees og deres mentorer. Gennem hele arrangementet i ambassadørboligen var de blandt gæsterne, hvor de svarede på spørgsmål og fortalte om deres forløb.

Foreningen Nydansker styrer i kulissen

Foreningen Nydansker står for interview med og matchning af mentorer og mentees. Mens tilmeldingerne ruller ind fra medarbejderne i virksomhederne, bliver flygtningene henvist af kommunerne.

Når matchet mellem mentorer og mentees er foretaget, sørger Foreningen Nydansker for introduktionskurser til det kommende forløb for både mentorer og mentees, så rammerne skabes for et frugtbart samarbejde. Herefter følger Foreningen Nydansker op på forløbene de næste seks måneder og bidrager med råd og vejledning.

Vil du vide mere om Erhvervsmentorkorpsets programmer, så kontakt Trine Lundgaard Hoffmann på tln@foreningen-nydansker.dk/mobil 2276 8678.