Højtidskalender for 2017 sætter fokus på virksomheders integrationsindsatser

Foreningen Nydansker har i samarbejde med en række virksomheder udgivet ’Højtidskalenderen 2017’. Kalenderen sætter fokus på integrationsinitiativer i 13 danske virksomheder og deres syn på, hvordan arbejdet med integration af flygtninge bidrager til arbejdspladsen.

Det samlede antal mennesker på flugt i verden er det højeste nogensinde, og Danmark har over de seneste fem år modtaget næsten 45.000 flygtninge. En vellykket integration er afhængig af, at de hurtigst muligt opnår tilknytning til det danske arbejdsmarked.

Men hvordan sikrer vi de nytilkomne flygtninge den bedste start på deres arbejdsliv her i Danmark? Hvordan undgår vi, at de ender på langvarig offentlig forsørgelse? Og hvordan kan man som virksomhed hjælpe til?

Det har danske virksomheder og aktører på integrationsområdet en række gode svar på. Højtidskalenderen 2017 samler de bedste eksempler på indsatser og initiativer, der alle sammen udgør de første, vigtige skridt mod et job i Danmark. Vi sætter fokus på bl.a.:

• Erhvervsrettet sprogundervisning
  • Faglig opkvalificering
  • Arbejdsmarkedsforståelse og indsigt i dansk arbejdspladskultur
  • Etablering af professionelle netværk

Højtidskalenderen online

Den trykte kalender vil fra 1. januar 2017 være suppleret af hjemmesiden, www.hojtidskalender.dk. Her kan du finde information om højtiderne inden for de største verdensreligioner og læse mere om virksomhedernes integrationsinitiativer for flygtninge og gode råd til indsatsen. Fra hjemmesiden kan du også blive guidet til, hvordan du henter kalenderen ned i et format, der kan anvendes på computer, tablet eller smartphone.

Kalenderen er i år trykt i 3.300 eksemplarer. Den tilhørende app ’Højtidskalender’ lanceres i en ny og opdateret version i løbet af foråret 2017, hvorefter den kan hentes gratis i både App-store og Play Butik.

Højtidskalenderen er i år udgivet i samarbejde med:

Arriva • Lærdansk • Region Midtjylland • Integrationsnet • Jobindex • Lederne • AOF • ISS • Kulturministeriet • Integro • Jobs Partner • Novo Nordisk • Arla • Tivoli

Tak til alle sponsorer af Højtidskalenderen 2017 og de virksomheder, der har bidraget med praksiseksempler på indsatser.