Medlemsvirksomhed ISS vinder af årets CSR People Prize

ISS er lykkedes med at tage imod fx flygtninge, unge med udfordringer og mennesker med fysiske og psykiske udfordringer, som de hjælper til at udvikle deres arbejdsidentitet og til sidst få dem i job. Samtidig viser virksomheden, at socialt ansvar og sund økonomisk bundlinje sagtens kan gå hånd i hånd. Det har udløst modtagelsen af årets CSR People Prize i kategorien store virksomheder over 100 medarbejdere.

”Vi er stolte over, at en af vores medlemsvirksomheder tager et socialt ansvar på stadig nye og innovative måder og samtidig har blik for det forretningsmæssige potentiale, der ligger i at arbejde med mangfoldighed. ISS’ indsats på området er opløftende og inspirerende for andre virksomheder,” siger Torben Møller-Hansen

ISS skaber ny viden og nye metoder

ISS har gennem en lang årrække gjort en stor og professionel indsats for at inkludere en række forskellige udsatte grupper på arbejdsmarkedet.

”ISS bruger sin størrelse og position til at skabe nye metoder og viden om, hvordan virksomheder kan arbejde med og udvide deres sociale ansvar. Blandt andet har ISS udviklet en businesscase, som dokumenterer, at der er en klar økonomisk gevinst ved mangfoldigt sammensatte medarbejderteams,” lyder en del af vinderbegrundelsen fra juryen bag CSR People Prize.

Eksempelvis har ISS dokumenteret, at der er en klar økonomisk gevinst ved at have mangfoldigt sammensatte temas i virksomheden: Socialt ansvar er simpelthen en god forretning.

”Vi vil gerne have, at vores virksomhed er mangfoldig og afspejler samfundet, og der er ingen tvivl om, at vores arbejde med udsatte ledige også giver os et bedre og mere mangfoldigt kandidatfelt, når vi skal besætte vores stillinger. For ISS er det fuldstændig afgørende, at vi har adgang til kvalificeret arbejdskraft, så på den måde griber vores arbejde med udsatte ledige direkte ind i vores kerneforretning,” siger Flemming Bendt, adm. direktør for ISS Danmark.

Mangfoldighed er en gevinst

ISS arbejder blandt andet aktivt med indslusning af flygtninge og med særligt tilrettelagte forløb for psykisk sårbare unge og unge, der har svært ved at komme i gang med en uddannelse. Fælles for alle indsatser er, at virksomheden hjælper en stor gruppe mennesker tættere på at komme i job eller uddannelse.

”ISS skiller sig ud ved i særlig grad at være nytænkende og udbrede deres erfaringer med socialt ansvar. Det er en virksomhed, som gør utroligt meget ud af at dokumentere og synliggøre værdien af at være socialt ansvarlig, uden at det går ud over den menneskelige og økonomiske bundlinje,” siger Mette Rønnau, formand for juryen og direktør for videns- og konsulenthuset Cabi.

CSR People Prize

VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar står bag CSR People Prize, som er blevet uddelt siden 1998. En pris, der går til virksomheder, som tager et særligt socialt ansvar ved fx at forebygge sygefravær og sikre god trivsel på arbejdspladsen, eller ved at give en chance til flygtninge og andre mennesker på kanten af arbejdsmarkedet.