Dygtige Unge

Erhvervsmentorkorpset ‘Dygtige Unge’ formidler frivillige erhvervsmentorer til udsatte unge. Det har foreløbigt banet vejen for praktik, læreplads, uddannelse og job til 71 procent af de unge. Mere end 400 unge har pt. haft glæde af Dygtige Unge. I 2014 blev konceptet implementeret i 17 nye kommuner landet over, og vi samarbejder dermed i alt med 22 kommuner.

”Vi giver håbet tilbage til unge, som befinder sig i svære livssituationer”, siger projektleder Cathrine Klokkedal. ”Før kunne mange af dem ikke se andet end udsigtsløse aktiveringsfor­løb og uddannelsesforløb. I dag ser de åbne døre hos virksomhederne, og det giver dem energi til at rykke sig ud af kontanthjælpskøen.

Vi har brug for mentorer, der stiller deres viden, erfaringer og netværk til rådighed.

Som aktiv på arbejdsmarkedet har man typisk et stort fagligt netværk og en viden, som kan være en enorm ressource for en ung, der har brug for hjælp til at få sit liv tilbage på sporet.

Udbredelse til flere kommuner

Foreningen Nydansker arbejder løbende på at etablere samarbejde med nye kommuner. Siden 2014 har vi samarbejdet med 22 kommuner fordelt i hele landet og korpset består af over 500 frivillige erhvervsmentorer.

”Vi giver danskere mulighed for at yde et frivilligt arbejde på vilkår, som hører til en travl hverdag. Og det er nok den væsentligste grund til, at vi på så kort tid har kunnet få så mange virksomheder på banen, ” siger projektleder Trine Bruun Mathiasen. Tidligere socialminister, Karen Hækkerup, bakker op: ”Her er tale om en forbilledlig indsats, som skal ud til hele Danmark, og jeg vil opfordre landets kommuner og regioner til at følge trop”.

Er du interesseret i at høre mere om 'Dygtige Unge' eller at melde dig som mentor, så kontakt Trine Bruun Mathiasen på 3338 6219.

Se også projektets egen hjemmeside her.

I menuen til højre finder du info-folderen, hvor du kan læse mere om projektet og bl.a. læse om tidl. PET chef Hans Jørgen Bonnichsens erfaringer som mentor.

"Min motivation var at hjælpe et ungt menneske videre med sine ambitioner og drømme. Det har været en fornøjelse at kunne agere som inspirator og døråbner." - Hans Jørgen Bonnichsen, tidl. PET chef

Følgende virksomheder bidrager med støtte til Dygtige Unge:

Mange af Foreningen Nydanskers medlemsvirksomheder bakker også op om initiativet. Se oversigt over medlemsvirksomheder her.