Erhvervsmentorkorpset

Erhvervsmentorer arbejder på frivillig basis med at støtte nydanskere i deres personlige og professionelle udvikling i Danmark. Erhvervsmentorkorpset står klar til at blive aktiveret i forskellige sammenhænge.

Gitte Høyer, Kragelund Kommunikation A/S, var mentor for Liselle Alyson Rodney fra Jamaica. Læs deres fælles historie i Århus Stiftstidende.

Foreningen Nydanskers erhvervsmentorkorps består af cirka 750 ledere og medarbejdere fra en lang række virksomheder. En frivillig mentor bruger ca. to timer om måneden på at vejlede en nydansker, der har brug for støtte på sin vej ind på det danske arbejdsmarked.

Erhvervsmentorerne bliver matchet med mange forskellige mentees – højtuddannede indvandrere der for nyligt er ankommet til Danmark, medfølgende ægtefæller til udenlandske medarbejdere, unge i de belastede boligområder, nydanske iværksættere og mange andre.

”Vi vil gerne have, at vores medarbejdere har tid til at engagere sig i samfundet.”

Erhvervsmentor Erik Johansen, Økonomichef i Experimentarium

Med deres viden, erfaring, netværk og engagement er mentorerne en fantastisk støtte for mentees, som får et stort udbytte af mentorrelationen. Mange mentees kommer hurtigt i arbejde og får deres uddannelse og kompetencer i spil i spændende jobs. Andre bliver afklaret til at videreuddanne sig eller bliver fastholdt i en ungdomsuddannelse og får et fritidsjob.

Bliv erhvervsmentor for en nydansker

Vil du bidrage til integration og mangfoldighed i Danmark? Som frivillig mentor kan du med et par timer om måneden gøre en stor forskel, samtidig med at du udvikler dine samtalekompetencer og bliver en del af et dynamisk netværk.

Skriv til seniorkonsulent Trine Lundgaard Hoffmann på tln@foreningen-nydansker.dk eller tilmeldig dig med det samme her.

CSR og Corporate Volunteering

Virksomheder, hvis medarbejdere kan bruge nogle timer af arbejdstiden som frivillige mentorer, vil gennem forløbet blive promoveret som rollemodeller inden for arbejdet med beskæftigelsesrettet integration og social ansvarlighed. Det bidrager til at sætte fokus på din virksomhed som en arbejdsplads med værdier, der kan tiltrække velkvalificeret arbejdskraft.

Har I lyst til:

• At give jeres medarbejdere en chance for at engagere sig og hjælpe andre
  • Gratis at få uddannet en eller flere medarbejdere til mentorer, der kan bruges i mange forskellige sammenhænge
  • Give jeres medarbejdere mulighed for at blive del af et større netværk af mentorer fra mange forskellige virksomheder
  • At vise virksomhedens sociale engagement indadtil og udadtil
  • At være med i front på det nyeste tiltag inden for Corporate Social Resposibility
  • At møde en eller flere ledige nydanskere, som kan være mulige kandidater til jeres stillinger?

Så kan I gøre det til en mulighed for jeres medarbejdere at være mentorer i Erhvervsmentorkorpset.

Se hvilke arbejdspladser erhvervsmentorerne kommer fra

Erhvervsmentorkorpset leverer resultater

Erfaringer fra en række konkrete erhvervsmentorforløb viser, at metoden virker. Der er mange fordele ved at bruge erhvervsmentorer i beskæftigelsesindsatsen, for eksempel får den ledige branchespecifik sparring på sin jobsøgning og får udvidet sit netværk til lokale virksomheder. Få mere info om, hvordan erhvervsmentorer styrker den kommunale beskæftigelsesindsats.

Læs mere om de gode erfaringer og historier om succesfulde erhvervsmentorforløb:

Erhvervsmentorkorpset blev i 2013 nomineret som 'Årets innovative projekt'. Se video om initiativet her:

Erhvervsmentorkorpset drives i 2013-2014 med støtte fra Vækstforum Hovedstaden og Den Europæiske Socialfond.