Info til mentee

Har du fået mulighed for at få en erhvervsmentor? Som mentee bliver du matchet med en frivillig erhvervsmentor, der har sagt ja til at bruge ca. to timer om måneden af sin arbejdstid som mentor. Bemærk, Vi matcher ingen direkte, men kører mentorforløb for forskellige kommuner og organisationer!

En erhvervsmentor bruger sin viden, erfaring og netværk til at hjælpe dig på din vej ind på det danske arbejdsmarked eller i uddannelsessystemet. Det er gratis for dig at få en mentor.

Som mentee skal du være åben og aktiv i forhold til din mentor og det, I arbejder sammen om. Har I fx fokus på jobsøgning, er det vigtigt, at du åbent fortæller din mentor om dine karrieremæssige ønsker og drømme men også om dine udfordringer. Du skal arbejde aktivt med din jobsøgning – også ind imellem jeres møder.

Husk, at det er DIG, der skal finde et arbejde – ikke din mentor.

Hvem er mentorerne?

Mentorerne er ledere og medarbejdere fra række meget forskellige virksomheder i Storkøbenhavn. Mentorerne er en del af Foreningen Nydanskers erhvervsmentorkorps og er uddannet på mentorkursus.

Din mentor kan ikke tilbyde dig et job, men kan give dig masser af inspiration til, hvor og hvordan du kan finde et.

Hvad kan en erhvervsmentor hjælpe med?

• At svare på spørgsmål om jobsøgning, specifikke brancher og uddannelser
  • Vejledning i at skrive en god ansøgning og et godt CV
  • At fortælle om, hvordan en dansk arbejdsplads fungerer
  • Afklaring og inspiration i forhold til karriere og uddannelse
  • Viden om uskrevne regler, når man søger job i Danmark
  • Inspiration til, hvordan du bruger og udvider dit netværk
  • At dele ud af egne erfaringer fra nuværende og tidligere jobs

Inden jeg fik en mentor, var jeg meget tabt i forhold til, hvad mine jobmuligheder i Danmark er. Nu har jeg en god forståelse for det.

-  Weihua Xiao, højtuddannet mentee

Hvem bliver jeg matchet med?

Vi matcher mentorer og mentees ud fra en række forskellige kriterier. Ofte vejer faglig baggrund tungt, men vi ser også på, hvad du har særligt brug for hjælp til – det kan fx være at skrive en god ansøgning eller få mere viden om en bestemt branche – og hvad mentoren er særligt god til.

Hvor meget tid skal jeg investere?

Et mentorforløb varer typisk 4 - 6 måneder. Som udgangspunkt mødes du med din mentor på hans eller hendes arbejdsplads i ca. en time hver anden uge. Sammen laver I en plan for jeres samarbejde og aftaler, hvor og hvornår I mødes, og hvordan I kommunikerer mellem møderne.

Hvem kan få en mentor?

Vi matcher ingen direkte, men kører mentorforløb for forskellige kommuner og organisationer.

Tal med din jobkonsulent om mulighederne for at få sponsoreret et erhvervsmentorforløb.

For at få en erhvervsmentor gennem Foreningen Nydansker skal du være nydansker eller have en udenlandsk baggrund. Du skal være jobsøgende eller have ønske om at påbegynde en uddannelse. Din jobkonsulent kan læse mere via dette link.

Inspiration og redskaber

Eksterne links