Info til nye mentorer

Vil du bidrage til integration og mangfoldighed i Danmark? Som frivillig mentor kan du med et par timer om måneden gøre en stor forskel.

Hvorfor blive erhvervsmentor?

• Gør en forskel
  • Mød mennesker i en anden livssituation og med en anden kulturel baggrund
  • Indgå i et spændende netværk med andre erhvervsmentorer og deltag i kurser og netværksarrangementer

Hvad siger jeg ja til?

• Et kort indledende telefoninterview, som vi bruger til at udarbejde din mentorprofil
  • At deltage på mentorkursus, hvis du ikke tidligere har været på mentorkursus. Vi afholder løbende kurser, som varer tre timer
  • At bliver ringet op til individuel sparring i løbet af mentorforløbet
  • Mindst én gang at blive matchet med en nydansker og mødes med din mentee min. en gang om måneden i ca. seks måneder

"Det har været spændende at hjælpe en nydansker på vej. Det er en god måde at bruge sig selv på. Min mentee skulle have et job, og det er vildt tilfredsstillende at se det lykkes.”

Erhvervsmentor Gitte Høyer
Adm. Direktør i Kragelund Kommunikation

Hvem kan blive mentor?

Du kan blive mentor, hvis du bor eller arbejder i Storkøbenhavn og Nordsjælland. Du skal have et arbejde og gerne flere års erhvervserfaring. Du skal have lyst til at videregive din viden om og erfaringer fra det danske arbejdsmarked til et andet menneske.

Vil du være mentor? Kontakt projektkonsulent Trine Lundgaard Hoffmann. Du kan også tilmelde dig med det samme via linket her.

Hvem er mentees?

Langt størstedelen af mentees er højtuddannede nydanskere, der søger deres første job i Danmark. Nogle har været i Danmark i flere år, mens andre lige er ankommet. Du vælger, hvilken opgave du finder interessant, og hvor du mener, du bedst kan bidrage.
Se her en liste over, hvilke profiler, der pt. leder efter mentorer.

Hvordan bliver du matchet?

Vi matcher mentorer og mentees ud fra en række forskellige kriterier. Ofte vejer faglig baggrund tungt, men vi ser også på, hvad mentee har særligt brug for hjælp til – det kan være at skrive en god ansøgning, at få oversat sine kompetencer til et nyt arbejdsområde, at blive afklaret om karierreønsker og muligheder eller noget helt andet – og hvad mentoren er særligt god til.

Når vi finder en mentee, som, vi mener, kunne være et godt match med dig, har du mulighed for at godkende matchet, inden vi går videre med det.

Inspiration og redskaber

Kurser og arrangementer

• Se invitationer til kommenede netværksarrangementer i øverste højre hjørne
  • Se kommende datoer for mentorkurser og tilmeld dig her (Husk at udfylde din mentorprofil her inden du tilmelder dig!)

Eksterne links