Højtidskalenderen

Foreningen Nydansker udgiver hvert år 'Højtidskalenderen' med private og offentlige virksomheder som sponsorer. Kalenderen har siden 2005 bidraget til bedre opgaveløsning, større medarbejdertilfredshed og inklusion på hundredvis af danske arbejdspladser.

Højtidskalenderen består i dag af en trykt kalender, en applikation til smartphones og en online kalender som kan vise højtiderne i Outlook og andre elektroniske kalendere. Højtidskalenderen er dermed både funktionel og bredt tilgængelig.

Kalenderen præsenterer kristne, jødiske, muslimske, sikhiske, buddhistiske og hinduistiske højtider samt en række internationale mærkedage. Kalenderen giver overblik og viden om verdensreligionerne samtidig med, at den indbyder til åbenhed og nysgerrighed over for kulturelle og religiøse forskelle. Det er til stor gavn for arbejdspladser, som har en mangfoldig medarbejderstab eller betjener kunder med mange forskellige baggrunde.

Højtiderne på computer og smartphone - helt gratis

Med Højtidskalender-applikationen har du altid højtider og beskrivelser lige ved hånden og bliver mindet om, hvilke højtider der fejres i dag. Og med den online version af Højtidskalenderen kan du hente højtiderne ind i din personlige kalender på computeren. De elektroniske udgaver af kalenderen er gratis og findes både i en engelsk og en dansk version.

Du kan hente Højtidskalenderen i en online version her.

Du kan hente app’en ved at scanne koden nedenunder, i App Store eller Google Play.

Universelt budskab og stor funktionalitet

Højtidskalenderens hovedbudskab er, at mangfoldighed er i spil på mange arbejdspladser, og at det tilfører værdi for dansk erhvervsliv. Ud over at kalenderen indbyder til dialog og kulturforståelse, kan den også fungere som et praktisk værktøj og medvirke til bedre opgaveløsning.

Nogle virksomheder bruger eksempelvis Højtidskalenderen til at lægge vagtplaner, der drager nytte af medarbejdernes forskellige religioner. Andre vælger med udgangspunkt i kalenderen at fejre andre højtider end de kristne og dermed styrke inklusionen af medarbejdere og brugere med andre baggrunde. Vi har desuden set eksempler på, at kalenderen er blevet brugt som undervisningsmateriale, firmajulegaver og meget mere. Også virksomheder med forretninger i andre verdensdele og rejsende i almindelighed har stor glæde af kalenderen.

Fortæl os gerne, hvordan I bruger Højtidskalenderen hos jer og læs her, hvordan kalenderen konkret er bragt i spil hos Region Midtjylland og Tryg.

Bestil kalenderen på tryk

Er du interesseret i at modtage et trykt eksemplar af Højtidskalenderen, kan den bestilles hos sekretær Vesna Nikolic.