Bliv kulturvært for en ny københavner

Har du lyst til at bruge et par timer om måneden på at give en nytilkommen udlænding en god start på livet i København? Så meld dig som frivillig kulturvært.

Som kulturvært vil du blive matchet med en nydansker, der deler en eller flere af de samme interesser som dig, og som gerne vil introduceres til byens kultur- og foreningsliv. Herigennem vil han/hun få mulighed for at lære byen at kende, blive bedre til dansk og finde et socialt netværk.

Som kulturvært vil du til gengæld få mulighed for at møde et menneske med en anden kulturel baggrund og opleve København på en ny måde. Fælles interesser kan være en sportsgren, en kreativ hobby, frivilligt arbejde, kunst og kultur, bøger, film, musik etc. Vores erfaringer viser, at det er nemmest at etablere en god relation, når man deler en fælles interesse.

Det eneste det kræver for at blive kulturvært er, at du kender til København og dens mange sociale og kulturelle tilbud, at du taler flydende dansk og et godt engelsk, og at du synes det kunne være interessant at mødes med et menneske fra en anden kultur, der deler de samme interesser som dig.

Med nogle få timer om måneden kan man gøre en kæmpe forskel!

”En by skal kendes på den måde, vi behandler hinanden og især nytilkomne. Derfor er jeg glad for den store opbakning til vores værtsprogram, der allerede nu er fra københavnerne, og jeg håber at endnu flere vil melde sig.”

Anna Mee Allerslev, Beskæftigelses- og Integrationsborgmester i Københavns Kommune

Hvorfor blive kulturvært?

• Vær med til at give en nytilkommen en god start på livet i København
  • Mød mennesker der står i en anden livssituation og har en anden kulturel baggrund
  • Vis en nytilkommen, hvordan du bruger byen, og vær med til at introducere sociale og kulturelle tilbud
  • Indgå i et spændende netværk med karriere- og kulturværter fra en lang række virksomheder (pt. har vi mere end 500 mentorer og kulturværter i vores netværk)
  • Få adgang til Foreningen Nydanskers hotline, hvor mentor- og kulturværtskonsulenter sidder klar til at tilbyde sparring

Hvad siger du ja til?

• At blive matchet med en nytilkommen udlænding
  • Frivilligt at bruge 2-4 timer om måneden som kulturvært for en nytilkommen
  • At udfylde et online værtsprofilskema og deltage i et kort efterfølgende telefoninterview, som vi bruger til at få en mere nuanceret profil. Profilen bliver brugt, når vi matcher dig med en nytilkommen københavner.

Hvordan tilmelder jeg mig?

Du kan tilmelde dig som kulturvært online ved at klikke her. Vi ringer og følger op, når det passer dig.

Kontakt projektleder Trine Lundgaard, hvis du har yderligere spørgsmål.

Københavns Værtsprogram er et samarbejde mellem Foreningen Nydansker og Københavns Kommune. Du kan læse mere og om Københavns Værtsprogram her

Er du udlænding? Are you a newcomer to Copenhagen?

Er du udlænding og har været i Danmark i mindre end tre år, kan du få en kultur- eller karrierevært gennem Københavns Værtsprogram. Du skal i så fald kontakte Københavns Kommune på cphhostprogram@bif.kk.dk.

If you are a newcomer to Copenhagen, and if you have lived in Denmark less than three years, you can take part in the program and be assigned a Danish career or culture host. In order to participate, please contact cphhostprogram@bif.kk.dk.