M+

M+ står for ’Mangfoldighed Plus’ og er et udviklingsforløb for virksomheder. Forløbet tager udgangspunkt i en rating af virksomhedens mangfoldighedsindsats, som danner baggrund for udarbejdelsen af en konkret strategi for, hvordan virksomheden kan profitere af proaktiv mangfoldighedsstrategi.

M+ omfatter private såvel som offentlige arbejdspladser. Deltagende virksomheder spænder over små og større arbejdspladser, der alle har det til fælles, at de vil sætte fokus på mangfoldighed for at forbedre deres services og produkter.

”Bare det, at vi går i gang med at fokusere på mangfoldighed, sætter tanker i gang. Vi får øje på det vi har og bliver helt sikkert bedre til at udnytte ressourcerne på en bedre måde”

Orla Madsen, HR- og kulturansvarlig i Finansforbundet

Et M+ forløb starter med, at arbejdspladsen bliver ratet på, hvor langt den er nået i arbejdet med mangfoldighed. Det foregår ved, at en M+ konsulent interviewer repræsentanter fra både ledelsen og andre medarbejdergrupper. Derudover benchmarker virksomheden sig selv, og konsulenten foretager observationer og researcher virksomheden, for at få overblik over alle virksomhedens indsatser og eventuelle effekt.

I forbindelse med ratingen udarbejdes en unik vækst- og innovationsanalyse, hvor mangfoldighed er omdrejningspunktet. Analysen resulterer i konkrete, skræddersyede anbefalinger til en strategi for, hvordan virksomheden kan profitere af potentialerne i mangfoldighed.

M+ har ikke kun til formål at skabe bredere rekrutteringsmuligheder og større tilfredshed hos medarbejdere, gennem forløbet arbejder virksomhederne aktivt med mangfoldighedsledelse for at skabe innovative og organisatoriske fordele.

Setup for forløb og rating er udarbejdet i forbindelse med M+ projektet, som er kørt af CBS og Foreningen Nydansker i samarbejde med Københavns Kommune, Dansk Erhverv og Baron & Co. Udviklingsprojektet er finansieret med midler fra Beskæftigelsesministeriet.

Se casesamling fra M+: 'Mangfoldighedspotentiale? Eksempler fra virksomheder der realiserer deres mangfoldighedspotentiale.'

Savner du flere gode argumenter?

Læs fx her, hvordan mangfoldighed kan skabe værdi hos både store og små virksomheder: