Mangfoldighed skaber værdi

I samarbejde med erhvervslivet fører Foreningen Nydansker en kampagne under hashtagget #MangfoldighedSkaberVærdi for at styrke budskabet om, at danske virksomheder ser indvandrere, efterkommere og flygtninge som en værdifuld ressource.

Danske virksomheder spreder det gode budskab

Formålet med kampagnen #MangfoldighedSkaberVærdi er at byde mangfoldigheden velkommen på danske arbejdspladser og synliggøre positive effekter af etnisk mangfoldighed på arbejdsmarkedet. Vidt forskellige danske arbejdspladser er med til at understrege, at nydanskere udgør en vigtig del af rygraden i dansk erhvervsliv.

Kampagnebillederne skal vise, at en international medarbejderprofil og forskellighed ikke blot har værdi i én bestemt type virksomhed, men at det gælder for en lang række både store og små samt offentlige og private arbejdspladser i hele Danmark.

Mickey Maymann, Country Manager hos Adecco er en af de mange virksomhedsrepræsentanter, der byder mangfoldigheden velkommen på det danske arbejdsmarked

Mangfoldighed er en styrke for danske arbejdspladser

Globalisering og internationalisering er blevet hverdag for de fleste virksomheder i Danmark. Det har været med til at fremme væksten og styrke vores konkurrenceevne. Mange arbejdspladser har i dag en international medarbejdersammensætning, hvad enten der er tale om service- eller sundhedssektoren, højteknologiske arbejdspladser eller noget helt fjerde.

I den seneste tid har førende virksomheder og erhvervsfolk meldt ud i medierne, hvordan Danmark i de kommende år får brug for mere arbejdskraft fra udlandet, hvis vi skal fastholde vores konkurrenceevne. Det gælder særligt højtuddannet arbejdskraft. Det giver en helt ny mangfoldighed på mange arbejdspladser. En mangfoldighed som virksomheder allerede i dag har store fordele af.

Gladere medarbejdere, større rekrutteringsgrundlag, adgang til nye markeder og øget innovation - effekterne af mangfoldighed på arbejdsmarkedet kan være mange. Ofte kan de omsættes til økonomisk værdi, der tæller på såvel virksomhedernes som samfundets bundlinje.

Vil din arbejdsplads bidrage?

Din arbejdsplads kan bidrage til at byde mangfoldighed velkommen på det danske arbejdsmarked ved at gøre følgende:

1: Lav et skilt på A3 ark og skriv #MangfoldighedSkaberVærdi og derunder et udsagn om, hvorfor mangfoldighed skaber værdi i jeres virksomhed.

2. Tag et billede af jeres direktør, der holder skiltet, evt. sammen med medarbejdere

3. Send billedet til cbm@foreningen-nydansker.dk

4. Post billede og kommentar på jeres sociale medier med hashtagget #MangfoldighedSkaberVærdi

På forhånd tak for indsatsen!