Mentorfamilier

Mentorfamilier skal få nydanske medarbejdere og deres familier til at føle sig hjemme i Danmark – på arbejdsmarkedet og i fritiden. Ni virksomheder har taget udfordringen op, og medarbejderne har meldt sig på stribe.

Ni danske virksomheder – private såvel som offentlige – har deltaget i et mentorfamilieprojekt, der skal sikre, at udenlandske medarbejdere falder godt til. Danske medarbejdere er sat sammen i par med udenlandske kollegaer, men også de respektive familier bliver involveret i mentorforløbet og lærer hinanden at kende.

Fokus på fastholdelse

Hos Siemens Flow Instruments i Sønderjylland fortæller HR-konsulent Inger Raunkjær hvorfor, de har valgt at prøve modellen med mentorfamilier af:

”Projektet skal først og fremmest hjælpe de udenlandske medarbejdere til at etablere et lokalt netværk og blive integreret. Men samtidig håber vi at blive klogere på, hvordan vi bedst muligt kan fastholde medarbejdere med udenlandsk baggrund. Det koster os typisk mellem 500.000 og en million kroner at rekruttere og oplære en ny medarbejder. For os er det af afgørende betydning at kunne tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere med udenlandsk baggrund.”

Engagerede mentorfamilier hos Siemens Flow Instruments i Nordborg

Middage og medarbejderkontakt

Vægten er lagt på at øge kontakten mellem nydanske og danske familier for derigennem at skabe et fundament for et netværk i virksomheden og lokalsamfundet.

Jeg tror, det er vigtigt for den udenlandske medarbejder at blive indlemmet i det lokale netværk

- Martina Christensen, projektleder hos Siemens

"Man kan sagtens komme til at bo i et lokalområde, hvor det kan være svært at komme ind på livet af hinanden. De nydanske medarbejdere og deres familier vil gerne vide mere om danskere og have indsigt i den almindelige danske hverdag. Nogle mangler også råd til praktiske ting, men det handler altså mest om at komme ind på livet af danskere,” fortæller projektleder Martina Christensen.

Synlige resultater

”Vi kan simpelthen se, at det giver glade ansigter. Det er gået utrolig gnidningsfrit, og familierne mødes mere, end jeg havde regnet med. For mange har det også været et mål at blive bedre til dansk, og sprogligt set giver det et godt udbytte, når familierne mødes og snakker henover middagsbordet.”

Ifølge Martina Christensen er der ingen tvivl om, at projektet giver medarbejderne et øget netværk - både på og uden for arbejdspladsen. ”Familierne mødes parvis, men også på tværs af hinanden til nogle fællesarrangementer. Flere af vores medarbejdere fortæller, at det er rart, når man går ned af gangen eller sidder i kantinen, at man så pludselig kender flere medarbejdere.”

Virksomhederne har taget ideen til sig i en grad, så fire ud af ni har besluttet at gøre det til en fast del af virksomhedens fastholdelsesindsats.

”Som virksomhed er vi blevet mere bevidste om en række ting og griber fastholdsesindsatsen mere professionelt an. Vi har besluttet at fortsætte initiativet. At have nogle mentorfamilier, som står standby, når der kommer nye udenlandske arbejdstagere”, fortæller Martina Christensen.

”Indsatsen koster forbavsende lidt, og derfor er det også mere et spørgsmål om bevidsthed. Folk bruger deres fritid, mens vi som virksomhed bakker op ved at tilbyde nogle rammer og fx finansierer madlavning og nogle fællesarrangementer.”

Følgende virksomheder har deltaget i projektet 'Mentorfamilier':

• Danfoss
  • Kirsebærhavens Plejecenter