Nye veje til arbejdsmarkedet

Via mentorrelationer mellem unge jobsøgende nydanskere og erhvervsledere i København vil Foreningen Nydansker og Københavns Kommune skabe bedre beskæftigelse for jobsøgende unge med anden etnisk eller kulturel baggrund end dansk.

Projektet 'Nye veje til arbejdsmarkedet' omfatter mentorrelationer mellem jobsøgende unge med international baggrund og erhvervsledere i København. Målsætningen med projektet er at skabe bedre beskæftigelse for de unge via et styrket netværk og bredere kendskab til københavnske arbejdspladser. Gennem holdundervisning i form af fire workshops på forskellige virksomheder samt individuel vejledning fra en virksomhedsleder vil de unge blive klædt på til at få og fastholde et job.

Projektet er et samarbejde mellem Københavns Kommunes Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning, Foreningen Nydansker og københavnske virksomheder. Forløbet begyndte i slutningen af februar 2012 og blev afsluttet i efteråret 2012.

'Nye veje til arbejdsmarkedet' bygger på erfaringer fra et tilsvarende projekt, der forløb i 2011 i et samarbejde mellem Jobcenter København, Jobindex og Foreningen Nydansker.

Virksomhedsbesøg og opstartsarrangement

I uge 9 var deltagerne på virksomhedsbesøg hos Tryg, Microsoft, Haldor Topsøe og Nykredit. Her hørte vi bl.a. om virksomhederne, og der var oplæg om bl.a. networking og arbejdspladskultur samt oplæg af forskellige erhvervsledere. Fredag den 2. marts begyndte mentorrelationerne med et opstartsarrangement for mentorerne og mentees på Københavns Rådhus.

Se billeder fra mødet her

En af de unge fra projektet fortæller i MetroExpress om, hvordan hendes mentor giver inspiration og motivation. Læs artiklen her.