I Rudersdal Kommune har vi en udfordring. Vores dygtige unge har brug for netværk til lokale arbejdspladser. Lige nu står 23 %* af de unge 18-30-årige nydanskere uden arbejde, praktikplads eller læreplads. Det mener vi ikke er godt nok. Derfor starter vi en indsats, som med din hjælp kan bryde og nedbringe de 23 %.

Vores projekt BRYD 23 %

Det Lokale Beskæftigelsesråd er initiativtager til projekt BRYD 23 %, som skal sikre, at flere unge nydanskere kommer ind på arbejdsmarkedet. Vi skal gøre en ekstra indsats for de unge, der lige har afsluttet en uddannelse, og vi skal hjælpe udsatte unge, der har andre problemer end ledighed at slås med.

Vores unge har brug for netværk

De 18- 30-årige i Rudersdal Kommune har masser af ressourcer, men mangler netværk. Det betyder, at de har problemer med at finde jobs, lærepladser, uddannelser eller komme praktik. I kombination med deres øvrige udfordringer, strander de ofte i en ond cirkel, der er meget svær at bryde uden en hjælpende hånd.

Dit projekt BRYD 23 %

BRYD 23 % kan blive en succes, men det kræver en hjælpende hånd fra dig, som vil gøre en positiv forskel for de unge, for vores lokalområde og for dig selv som menneske. Som en af kommunens stærke erhvervskræfter har du nemlig både netværket, kontakterne og branchekendskabet, der kan være medvirkende til, at vi bryder og nedbringer de 23 %.

Hvad siger du ja til?

Som deltager i BRYD 23 % siger du ja til at afsætte mindst to timer om måneden på at møde en ung fra lokalområdet – og til at dele ud af din viden og netværk og dermed gøre en positiv forskel for et andet menneske.

Vi tilbyder dig en grundig introduktion til forløbet, så du ved, hvordan du bedst kan bidrage. Du er ikke forpligtet til at deltage i andre aktiviteter, men er selvfølgelig velkommen til at møde op til de netværksarrangementer, som vi inviterer dig til.

Undervejs i forløbet vil vi ringe til dig og følge op på dine møder med den unge. Fordelen ved din rolle i projektet er, at du kan mødes med den unge, når det passer ind i forhold til din kalender. Du kan fx møde den unge i frokostpausen på din arbejdsplads – eller lige efter fyraften.

Parterne bag BRYD 23 %

Rudersdal Kommunes Lokale Beskæftigelsesråd er initiativtager og kommunen er projektleder. Foreningen Nydansker står for at skabe netværk til virksomheder, og A2B står for faglig og sproglig undervisning til de unge.

* 23 % er andelen af unge med ikke-vestlig herkomst i Rudersdal Kommune, der mangler et arbejde, eller har andre problemer end ledighed men er klar til en indsats. Tallet skal ikke forveksles med de unges ”ledighedsprocent”, som er 12 %.

Mere information og deltagelse
lars Kontakt Lars Trap Olsen, Foreningen Nydansker.

Mail lo@foreningen-nydansker.dk

Sådan kommer du i gang
– trin for trin

Ring og meld dig til.

Vi finder en ung, der matcher dig.

Du tager nogle møder med den unge.

Du deler ud af dit netværk og din brancheviden.

Den unge kommer i beskæftigelse eller positivt videre med sit liv.