Projektkonsulent

Erhvervsvenner

Erhvervsvenner er en frivillig mentorindsats for unge, uanset etnicitet, i 7.-10. klasse. Mentorforløbet retter sig mod unge, der har brug for ekstra støtte til at håndtere hverdagens udfordringer, og som har brug for hjælp og afklaring på vejen til ungdomsuddannelse. Mentorforløbet skal være med til at styrke de unge fagligt, socialt og personligt til at navigere mere sikkert igennem ungdomslivet. Den unge og mentor mødes som udgangspunkt 4 timer om måneden i 9 til 12 måneder.

Erhvervsvenner er et nyopstartet projekt, som er støttet af Trygfonden og udvikles i samarbejde med Faxe Kommune.

Målgruppen af unge

Den primære målgruppe for projektet er elever i grundskolens 7.-10. klasse. Aldersgruppen spænder således fra 13 –17 år. De unge kan både have faglige, sociale, personlige og/eller familiemæssige udfordringer, som bringer dem i risiko for ikke at gennemføre en ungdomsuddannelse og derved har brug for en positiv voksenkontakt for at blive fastholdt.

Mentorer

Mentorerne er voksne mennesker med erfaring fra arbejdsmarkedet, overskud, engagement, stabilitet og en vis robusthed. Mentorerne bliver rekrutteret på baggrund af de unges ønsker og matchning foregår med udgangspunkt i dens unges interesser. Fælles for mentorerne er dog, at de er frivillige og fra lokalområdet. Derudover skal de kunne engagere sig i de unges liv 4 timer om måneden i et forløb på 9 - 12 måneder og deltage i mentorkursus i Erhvervsvenner. Mentor mødes løbende med sin mentee, den unge, gerne på mentors arbejdsplads, og sparer om de udfordringer, den unge har. Mentor og mentee kan lave forskellige aktiviteter alt efter behov, fx virksomhedsbesøg, foreningsbesøg, fritidsaktiviteter, lektiehjælp, træne jobsøgning og søge efter praktikplads.

Vil du være frivillig?

Du kan ansøge om at blive mentor her

Trine Bruun Mathiasen
Projektleder