Kurser i mangfoldig ledelse

Foreningen Nydansker har arbejdet med mangfoldighedsledelse og rådgivet virksomheder på området siden 1998. Det betyder, at vi i dag besidder en bred viden inden for området og kan sammensætte kurser, der kan opfylde jeres virksomheds specifikke behov.

Gennem arbejdet med Det danske charter for mangfoldighed, som Foreningen Nydansker administrerer, får Foreningen Nydansker løbende indsigt i, hvordan virksomheder arbejder målrettet med mangfoldighedsområdet - både i Danmark og i andre dele af Europa.

Kurser i interkulturel kommunikation

I arbejdet med flygtninge og indvandrere er det vigtigt at kunne forstå og håndtere kulturelle forskelle. Foreningen Nydansker tilbyder virksomheder, boligområder og andre organisationer et kursus i interkulturel kommunikation, der har til hensigt at give medarbejderne en øget bevidsthed om, hvad der sker i mødet med andre kulturer.

Foreningen Nydansker tager jævnligt ud til bl.a. virksomheder og boligområder for at igangsætte dialog blandt medarbejderne om mangfoldighed og kulturforståelse.

For den enkelte organisation hjælper kurset til at forbedre arbejdsmiljø og samarbejdsevner, da det giver medarbejderne lejlighed til at snakke om, hvordan de forholder sig til kollegers, kunders og samarbejdspartneres kulturelle, sproglige eller religiøse baggrund.

Mentorkurser

Hvis jeres virksomhed ønsker at støtte nye medarbejdere i den første tid på arbejdspladsen, kan Foreningen Nydansker vejlede jer i opstarten af en intern mentorordning eller uddanne nøglemedarbejdere til at agere mentor for eksempelvis en flygtning, som I har i praktik.

Mentor kan hjælpe den nye medarbejder med at lære arbejdspladsen og kollegerne at kende, introducere arbejdsgange og normer, eller noget helt tredje.

På mentorkurset bliver de kommende mentorer introduceret til målgruppen og hvordan de kortlægger mentees udfordringer og lægger en plan for mentorforholdet. Desuden vil kursusdeltagerne bliver introduceret til de forskellige mentorroller og opgaver, hvor der er fokus på hvordan mentor sammen med mentee kan sætte mål og delmål, der inspirerer og motiverer. I den forbindelse trænes også samtaleteknikker og positiv kommunikation, kulturforståelse og uskrevne regler.

Gennem kurset bliver deltagerne således godt klædt på til rollen som mentor og går hjem med konkrete værktøjer, som han eller hun kan bruge til at hjælpe mentee.

Susie Skov Nørregård
Mangfoldighedsteamet