Case: Danske Advokater ønsker mere mangfoldighed

Danske Advokater har siden september 2015 samarbejdet med Foreningen Nydansker om et mangfoldighedsprojekt.

Projektets formål er at fremme mangfoldighed på jurastudiet ved at oplyse og tilbyde støtte til de gymnasieelever, som er interesserede i jura, men tvivler på egne evner eller muligheder. Projektet startede op som et pilotprojekt, hvor jurastuderende var ude på gymnasiebesøg.

Dit køn, etnicitet, baggrund, religion, handicap, seksualitet eller forældres uddannelse skal ikke være afgørende for, om du kan læse jura eller ej. Det er tanken bag mangfoldighedsprojektet ”Jura for alle”, som Danske Advokaters studenterorganisation Jurafabrikken og Foreningen Nydansker har arbejdet sammen om. Ønsket er at få gymnasieelever til at se jurastudiet som en mulighed for dem, uanset hvem de er, og hvor de kommer fra for at skabe mere diversitet på jurastudiet og senere i branchen.

Øg mangfoldigheden inden for jeres faggruppe gennem gymnasie- og skolebesøg

Mange brancher ønsker øget mangfoldighed, men ser sig begrænset i forhold til den tilgængelige gruppe af uddannede inden for det givne felt.

Et eksempel på dette kunne være ingeniørbranchen, der både ønsker mere etnisk mangfoldighed og flere kvinder i branchen. Dette gør de ud fra devisen om, at alle talenter skal i spil, hvis virksomhederne skal opnå de bedst mulige resultater samt troen på, at mangfoldighed skaber øget innovation og medarbejdertilfredshed.

Flere faggrupper har i de foregående år indset, at opnåelsen af en mere mangfoldig talentmasse kræver en indsats, allerede inden de unge vælger uddannelsesretning, og at denne indsats skal indeholde andet end dét, der allerede tilbydes i form af messer, uddannelsesdage, etc.

Downloads / Kulturmøder: