Øg mangfoldigheden inden for jeres faggruppe gennem gymnasie- og skolebesøg

Mange brancher ønsker øget mangfoldighed, men ser sig begrænset i forhold til den tilgængelige gruppe af uddannede inden for det givne felt.

Et eksempel på dette kunne være ingeniørbranchen, der både ønsker mere etnisk mangfoldighed og flere kvinder i branchen. Dette gør de ud fra devisen om, at alle talenter skal i spil, hvis virksomhederne skal opnå de bedst mulige resultater samt troen på, at mangfoldighed skaber øget innovation og medarbejdertilfredshed.

Flere faggrupper har i de foregående år indset, at opnåelsen af en mere mangfoldig talentmasse kræver en indsats, allerede inden de unge vælger uddannelsesretning, og at denne indsats skal indeholde andet end dét, der allerede tilbydes i form af messer, uddannelsesdage, etc.

OPLÆG OG MENTORORDNING

Foreningen Nydansker samarbejder med forskellige faggrupper om at tilrettelægge og booke besøg, hvor studerende og færdiguddannede holder oplæg hos erhvervsskoler, folkeskoler og gymnasier landet over. Derudover indeholder projekterne også muligheden for, at de unge kan tilknyttes en mentor, der kan hjælpe med spørgsmål til uddannelsesforløb, ansøgning, etc.

Foreningen Nydansker understøtter projektledelse, uddannelse af frivillige, mentorordning og kontakt til uddannelsesinstitutionerne, mens projekterne drives frem af de frivillige oplægsholderes engagement og passion for deres specifikke faggruppe. Vi tror på, at mødet med fagpersoner kan motivere og inspirere de unge til at tænke i andre baner og nedbryde fordomme.

Aktuelt samarbejder Foreningen Nydansker med Danske Advokater om ”Mangfoldighedsprojektet” og forbereder et lignende projektsamarbejde med ingeniørbranchen.

Er jeres brancheorganisation eller virksomhed interesseret i at starte et målrettet projekt for at inspirere de unge talenter? Så kontakt os endelig!

Downloads / Kulturmøder: