Projektleder

Mentorindsats: 'Hjælp en flygtning NU!'

Er du forankret i erhvervslivet og har du lyst til at hjælpe en flygtning godt på vej til at skabe sig et arbejdsliv i Danmark?

Hvis din kommune har indgået samarbejde med Foreningen Nydansker om mentorordningen 'Hjælp en flygtning NU!', kan du blive mentor for en flygtning. Erhvervslivet er en helt central aktør, hvis Danmark skal lykkes med at integrere de mange flygtninge, som kommer til landet i disse år. Undersøgelser viser, at efter 10 års ophold som flygtning i Danmark, er det kun 25%, der er i beskæftigelse.  'Hjælp en flygtning NU!' er et effektivt værktøj til at få nytilkomne flygtninge ind på det danske arbejdsmarked.

Frivillige erhvervsmentorer skaber succesen

Mange flygtninge mangler netværk og viden om det danske arbejdsmarked og uddannelsessystem. Foreningen Nydansker har et mentorkorps af frivillige erhvervsfolk, der står til rådighed for denne målgruppe. Konceptet er enkelt. En erhvervsperson afsætter på frivillig basis tid til at mødes med flygtningen 1-2 gange om måneden i et halvt år for at hjælpe en flygtning videre; erhvervspersonen bliver matchet med flygtningen; erhvervspersonen bidrager med netværk, branchekendskab og viden om det danske arbejdsmarked, og hjælper på den måde flygtningen tættere på uddannelse eller job.

Erfaringer og resultater

Ifølge seneste opgørelse er 65 % af de flygtninge, som har afsluttet et mentorforløb i regi af indsatsen 'Hjælp en flygtning NU', kommet videre i enten job, uddannelse, løntilskud eller praktik. De positive resultater og konceptets enkelthed har bevirket, at flere kommuner efter en pilotfase har valgt at videreføre indsatsen som et fast led i deres flygtningeindsats. Det gælder fx i Faaborg-Midtfyn Jobcenter, der udtaler:

”Vores oplevelser med forløbene har været udelt positive. Vores sagsbehandlere er meget begejstrede for indsatsen. De oplever, at mentorerne er engagerede og dygtige, borgerne flytter sig hurtigere end i andre tilbud, og administrationen af ordningen har fungeret upåklageligt.”

Målgruppe

Indsatsen henvender sig til flygtninge, som er klar til at påbegynde en uddannelse eller er klar til at starte i arbejde. Flygtningen må maximalt have boet i Danmark i 5 år og skal kunne tale dansk eller engelsk på et niveau, så vedkommende kan kommunikere med mentoren uden brug af tolk.

Succeskriterier

Målet med mentorforløbet er overordnet at hjælpe borgeren med at sætte sine erhvervskompetencer ind i et dansk perspektiv og på sigt skabe et arbejdsliv i Danmark. Det kan eksempelvis ske igennem kompetenceafklaring, hjælp til videreuddannelse eller jobsøgning, generel indsigt i det danske arbejdsmarked eller hjælp til at etablere et erhvervsnetværk. Derudover er indsatsen med til at oplyse flere virksomheder om denne målgruppe og deres ressourcer, som på sigt kan gavne begge parter.

Kontakt

Hvis du vil vide mere om 'Hjælp en flygtning NU!' og muligheder for samarbejde, så er du velkommen til at kontakte projektleder Helle Thorbøl Møller

Hér er Hjælp en flygtning NU!

Downloads / Hjælp en flygtning NU

Mangfoldighedsteamet
Projektleder | Hjælp en flygtning NU!
Christina Tengstedt Rasmussen
Mangfoldighedsteamet
Projektkoordinator | Hjælp en flygtning NU!
Christina Tengstedt Rasmussen