• Her er du:
  • Nyheder

Evaluering: 'Bryd unges ledighed NU!' fastholder udsatte unge i beskæftigelse

Branchekendskab og netværk. Det er nøgleordene i Foreningen Nydanskers erhvervsmentorordning ’Bryd Unges Ledighed NU!’. Ordningen er målrettet udsatte unge, der står uden for arbejdsmarkedet.

En ny evaluering af langtidseffekterne på landsplan, foretaget af Als Research, viser imponerende resultater: 62% af de unge, som er kommet i beskæftigelse under mentorforløbet, er fortsat i beskæftigelse minimum et år efter forløbets afslutning.

Mangel på lære- og elevpladser samt begrænset netværk og lav selvtillid er hverdag for mange danske unge. Nye OECD-tal viser samtidig, at en stigende andel af danske unge hverken er i uddannelse eller job. Og vi er røget et godt stykke ned ad den internationale rangliste siden 2005. Helt kontant er andelen af danske unge uden uddannelse eller job steget fra 8,3 procent i 2005 til 12,4 procent i 2015.

Foreningen Nydanskers mentorordning ’Bryd Unges Ledighed NU!’ har haft stor succes med at bryde det dårlige mønster i samarbejde med lokale erhvervsledere, der fungerer som frivillige mentorer for udsatte unge.

Unge fastholdes i job og uddannelse

Foreningen Nydansker har iværksat og driver i øjeblikket mentorordningen i 19 kommuner fordelt på Sjælland, Fyn og i Jylland, mens modellen er forankret og har inspireret over 25 kommuner i løbet af de sidste fem år.

Udtræk fra Foreningen Nydanskers database viser, at mindst 71% af de unge, der har deltaget i ordningen, er kommet videre i job, læreplads eller uddannelse i løbet af de 3-4 måneder, mentorforløbet typisk varer. Det har givet anledning til at indsamle data, der også kan vise langtidseffekterne ved at have en erhvervsmentor.

I løbet af efteråret 2016 har Als Research i samarbejde med Foreningen Nydansker kontaktet tidligere deltagende unge for at undersøge langtidseffekterne af mentorordningen på landsplan. Evalueringen viser, at 62% af de unge, som er kommet i job, uddannelse eller har fået en læreplads under mentorforløbet, fortsat er i samme beskæftigelse minimum et år efter.

Resultaterne er bemærkelsesværdige, da målgruppen af udsatte unge ofte står med andre udfordringer ud over ledighed. Flere af de unge har psykiske eller fysiske udfordringer, plettet straffeattest, manglende kendskab til det det danske sprog og kultur eller lavt selvværd.

Unge anbefaler mentorordningen til jævnaldrende

I evalueringen har de tidligere deltagende unge desuden svaret på, om de vil anbefale mentorordningen til venner eller andre unge. Her har otte ud af ti svaret ja. Det er også noget, teamet i Bryd Unges Ledighed NU! kan nikke genkendende til. Cathrine Klokkedal fortæller:

”Vi oplever i højere og højere grad, at unge der tilmelder sig, forinden har hørt positive ting om mentorordningen fra andre unge. Vi er glade for at se, at de unge deler de gode erfaringer med hinanden, så andre unge også kan få glæde af en erhvervsmentor,” siger projektleder i Bryd Unges Ledighed NU!"

Mentorordningen tilbydes unge i alderen 15-30 år, som bor i en af de 19 samarbejdskommuner. Mentorforløbet varer som udgangspunkt 3 timer om måneden i 3 måneder, men kan forlænges efter behov.

Hele evalueringen kan læses her.

Tilmelding til nyhedsbrev