Bryd unges ledighed NU! vinder Fællesskabsprisen 2016

Foreningen Nydanskers mentorordning Bryd Unges Ledighed Nu er vinder af Fællesskabsprisen 2016. Prisen er en hyldest til de mange helt almindelige danskere, der hver dag gennem deres arbejde og frivillige engagement gør en ekstraordinær indsats for fællesskabet og får vores samfund til at glide.

’Bryd Unges Ledighed Nu!’ er et mentorprojekt, der rækker ud til udsatte unge i hele landet for at tilbyde støtte og vejledning i de unges dagligdag. Mange socialt udsatte unge har ikke mange chancer for at klare sig gennem en videregående uddannelse eller få den praktikplads, der er så meget rift om, fordi de ikke har et netværk, der kan støtte dem i at organisere hverdagen eller kan hjælpe med fx at skrive den gode ansøgning. Projektkoordinator Cathrine Klokkedal fra Foreningen Nydansker, der er glad for Fællesskabsprisen på både mentorernes vegne og teamet bag siger:

”Vores erhvervsmentorer har fortjent et klap på skulderen. De gør en stor forskel for de unge, som mangler hjælp til at komme ud på arbejdsmarkedet og føle sig som en del af samfundet. Et mentorforløb giver de unge sparring om job, branche og netværk, og det hjælper størstedelen af dem videre i beskæftigelse. De hjælper en voksende gruppe i vores samfund, der ellers efterlades på bunden"

Bryd Unges Ledighed! Nu giver udsatte unge en chance

I indstillingen til årets pris lyder det blandt andet:

”Bryd Unges Ledighed fortjener prisen, fordi de hjælper en voksende gruppe i vores samfund, der ellers efterlades på bunden, fordi de ikke kan leve op til krav om evig progression på samfundets stige – de kan ikke tage en uddannelse på 2 år, de kan ikke få drømmepraktikken, for de har så dårligt selvværd, at det eneste de kan komme i tanke om at skrive om sig selv på ansøgningen er deres navn. Bryd Unges Ledighed Nu! giver dem en chance – det skal de have en pris for!”

Bryd Unges Ledighed NU! er et projekt, der på få år har vokset sig stort og er blevet forankret i 17 forskellige kommuner over hele landet. Cathrine Klokkedal siger:

”Vores målsætning er at hjælpe så mange unge i Danmark som muligt med at bryde ud af ledigheden. Vi er derfor også glade for at have fået tildelt Fællesskabsprisen, som kan være med til at skabe fokus på indsatsen og forhåbentlig få endnu flere til at engagere sig i arbejdet med de unge i fremtiden"

Om Fællesskabsprisen

Fællesskabsprisen er en hyldest til de mange mennesker, der gennem deres arbejde og frivillige engagement hver dag gør en ekstraordinær indsats for fællesskabet i Danmark.

I 2014 blev Fællesskabsprisen lanceret i et samarbejde mellem tre virksomheder, tre fagforeninger, politiker Mette Frederiksen, en kommune og en masse uddannelser, der alle sammen sætter fællesskabet højt. Her kan du læse om initiativtagernes begrundelse for at starte Fællesskabsprisen.

Læs mere på www.faellesskabsprisen.dk.

Tilmelding til nyhedsbrev