Carlsbergs sociale ansvarlighed tiltrækker ufaglærte unge

I dag åbner Carlsbergs bryggeri i Fredericia dørene op for tredje gang for en gruppe ufaglærte unge i samarbejde med Foreningen Nydansker. Formålet er at inspirere og motivere flere ufaglærte unge til at vælge og påbegynde en uddannelse. Carlsbergs medlemskab hos Foreningen Nydansker giver virksomheden mulighed for at udøve corporate volunteering, og det vækker begejstring både blandt de unge og Carlsbergs ansatte.

Carlsberg inviterer endnu engang 30 ufaglærte unge på besøg til rundvisning og faglig sparring på bryggeriet i Fredericia. Det er tredje gang, at Carlsberg afholder den type arrangement i samarbejde med Foreningen Nydansker.

”Det giver værdi for Carlsberg at være med til at motivere unge mennesker og inspirere dem til at tage et nyt skridt. Vi vil godt vide, hvordan de tænker og hvilke ønsker, de har til fremtidens arbejdspladser. Omvendt oplever vi, at de unge mennesker går herfra med en god oplevelse og har fået energi og gejst til at finde den rette uddannelse,” fortæller Kenneth Christensen, der Head of Automation hos Carlsberg og frivillig erhvervsmentor i Foreningen Nydanskers mentorindsats Bryd Unges Ledighed NU!

Det er gennem mentorindsatsen og Carlsbergs medlemskab i Foreningen Nydansker, at Kenneth og hans kolleger fra Carlsberg har fået motivationen til at gøre en særlig indsats for grupper af udsatte unge. Sammen med Foreningen Nydansker har de udviklet et fast koncept, hvor ufaglærte unge kan få et unikt indblik i en virksomhed, inspiration til forskellige fagområder og branchespecifik sparring fra de ansatte.

”Vi er som medarbejdere rigtig stolte af, at Carlsberg prioriterer virksomhedsarrangementer som disse for de unge, og vi glæder os faktisk hvert år til at fortælle om vores arbejdsplads. Personligt giver det mig rigtig god energi at kunne være med hvert eneste år,” siger Kenneth Christensen.

De unge vil have virksomheder, som tager socialt ansvar

Carlsbergs fokus på såvel bæredygtigt og socialt arbejde, der er en del af bæredygtighedsprogrammet Together Towards ZERO, vækker også begejstring blandt de unge deltagere. En intern evaluering fra det seneste arrangement på bryggeriet viste, at Carlsbergs miljøbevidsthed og mangfoldige rekruttering var blandt de kvaliteter, de unge fandt særlig attraktivt ved arbejdspladsen.

”Bæredygtighed og socialt ansvar fylder mere og mere hos de unge, og det gælder selvfølgelig også de unge mennesker, som vi arbejder med. Her er Carlsberg i løbet af de få år, hvor vi har samarbejdet med bryggeriet, kommet helt i front. Det giver en ekstra spændende dimension til besøget,” fortæller virksomhedskoordinator i Foreningen Nydansker, Mikkel London og fortsætter:

”Mange af de unge, som deltager i de her arrangementer, er gået i stå i uddannelsessystemet og har svært ved at tro på, at de kan blive attraktive for en virksomhed, hvis ikke de har en lang uddannelse bag sig og et godt cv. Et besøg hos Carlsberg er med til at give de unge troen på, at der er mange muligheder for uddannelse og karriere, og at de også har kompetencer, der kan skabe værdi for en virksomhed ”.

Arrangementet hos Carlsberg er et led i Foreningen Nydanskers mentorindsats ’Bryd Unges Ledighed NU!’, som matcher frivillige, branchespecifikke erhvervsledere med danske og nydanske unge, som står uden for arbejdsmarkedet og landets uddannelser. En evaluering fra Als Research viser, at mentormodellen hjælper otte ud af ti unge godt videre i beskæftigelse inden for et år.

Vil du høre mere om, hvordan din virksomhed kan støtte op om en af Foreningen Nydanskers indsatser? Kontakt gerne virksomhedskoordinator Mikkel London.

Tilmelding til nyhedsbrev

More information Ok Decline