Frivillige erhvervsmentorer hjælper fgu-elever godt videre

Siden januar 2020 har Bryd Unges Ledighed matchet 100 elever fra fem forskellige FGU-institutioner med en frivillig erhvervsmentor. Erhvervsmentorerne guider de unge videre i job eller uddannelse med udgangspunkt i deres fremtidsdrømme og individuelle behov.

ET VINDUE TIL ERHVERVSLIVET

Erhvervsmentorordningen Bryd Unges Ledighed drives af Foreningen Nydansker og tæl-ler mere end 1000 frivillige erhvervsfolk på landsplan. Med støtte fra Tuborgfondet sam-arbejder Bryd Unges Ledighed i 2020 med en række af de nyetablerede FGU-institutioner. 100 FGU-elever har allerede fået en erhvervsmentor og tilmeldingerne strømmer ind.

Rektor på FGU Nord, Tina Jensen fortæller, at flere unge har brug for at opleve faglighe-der og muligheder derude i den virkelige verden:

”Mange unge har brug for at blive tændt på et fag og har brug for at opleve fagligheden gennem et virkeligt menneske. En tømrer, der fungerer som erhvervsmentor, har en anden autenticitet, end en vejleder har. For at få unge videre på erhvervsuddannelserne og få flere til at gennemføre, har vi brug for at inddrage de virkelige arbejdspladser og fag, inden de unge starter”, siger Tina Jensen.

SOM SKRÆDDERSYET TIL FGU

På FGU (Forberedende Grunduddannelse) går unge mellem 15 og 25, som ikke er kom-met videre efter folkeskolen. De frivillige mentorer kan supplere den praktiske undervis-ning og vejledning på FGU ved at give eleverne konkret sparring på deres uddannelses- og jobønsker og dermed vise dem vej i job- og uddannelsesjunglen. Også direktøren på FGU Syd- og Midtfyn, Ene Wolfsberg, er begejstret for projektet:

”Erhvervsmentorindsatsen er som skræddersyet til den opgave, som vi skal løse på FGU. Og så er det en gave at have en partner, som står for alt det praktiske, så der kommer-handling bag den gode intention”, siger Ene Wolfsberg.

BRANCHESPECIFIKT MATCH MED EN FRIVILLIG MENTOR

Rammerne er, at en frivillig erhvervsmentor bruger fire timer om måneden i et halvt år på at mødes med en ung og give sparring på hans eller hendes job- og uddannelsesplaner. Matchet mellem en ung og en mentor er oftest branchespecifikt, så en ung som er interesseret i en håndværksuddannelse fx matches med en frivillig tømrermester.

Indsatsen på FGU evalueres først i 2021, men allerede nu har vi samlet de første gode historier om, hvilken forskel en mentor kan gøre. Læs her om Signe og Joel, som med hjælp fra en erhvervsmentor er kommet godt videre fra FGU.

Signes mentor gav hende selvtillid og mod på uddannelse

Joel fik indblik i filmbranchen og kom godt i gang med uddannelse

Vil du vide mere om Bryd Unges Ledighed på FGU, er du velkommen til at kontakte projektleder, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Tilmelding til nyhedsbrev